نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه حقوق کیفری و جرمشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 دانشجوی دکترای حقوق کیفری و جرمشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران، نویسندۀ مسئول
چکیده
تصمیمات اتخاذی از سوی دیوان کیفری بینالمللی در مراحل مختلف دادرسی ممکن است با مقاومت متهمانی که عمدتاً مقامات سیاسی، نظامی یا امنیتی هستند یا دولتهای متبوع ایشان روبهرو شود. مقاومتها ماهیتاً به دو نوع شدید(Backlash) و خفیف(Pushback) تقسیمپذیرند. نوع نخست از مقاومتها میتواند موجب انحلال دیوان یا بیاعتباری تصمیمات این نهاد شود. در برابر، مقاومتهای خفیف، نه تنها در پی برچیدن دیوان نیستند، بلکه موجب کاهش یا رفع نقایص احتمالیِ روندِ دادرسیهای دیوان میشوند. با این وجود، مصادیقِ این مقاومتها در عمل ممکن است با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. پایان دادن به عضویت در دیوان یا عدم همکاریِ برخی دوَل آفریقایی با این نهاد، تا زمانی که موجب انحلال دیوان یا اختلال جدی در کارِ آن نشود، مقاومتی خفیف محسوب میشود. تأسیس دادگاههای جدید و موازیکاریِ قضایی مانند دیوان کیفری آفریقایی برای محاکمه حیسن هابره، تحریم مقامات دیوان نظیر لغو روادید دادستان دیوان در پروندهی جنایات آمریکا در افغانستان از سوی دولت آمریکا، عدم پذیرش صلاحیت دیوان که از سوی دولت لیبی در پروندهی سیف الاسلام قذافی صورت پذیرفت و در نهایت، مانعتراشی در راه تحقق اهداف دیوان که سیاست اتخاذی دولتهای مختلف آمریکا به مثابه دولت غیرعضو دیوان بوده است، همگی بر اساس دامنهی اثرگذاریشان بر جریان آیین دادرسیِ دیوان و استمرار فعالیت این نهاد یا عدم آن میتوانند منجر به تحقق هر یک از مقاومتهای شدید یا خفیف شوند.
کلیدواژهها
Statute of the International Criminal Tribunal (ICC) Doc. Assembly/AU/13(XIII)”, 3 July
2009, Assembly/AU/Dec.245(XIII) Rev. 1 (“3 July 2009 AU Decision”), para. 10; African
Union, Assembly, “Decision on the Progress Report of the Commission on the
Implementation of Decision Assembly/AU/Dec.270(XIV) on the Second Ministerial
Meeting on the Rome Statute of the International Criminal Court (ICC) Doc.
Assembly/AU/10(XV)”, 27 July 2010, Assembly/AU/Dec.296(XV), paras. 5‐6; African
Union, Assembly, “Decision on the Implementation of the Decisions on the International
Criminal Court (ICC) Doc. EX.CL/639(XVIII)”, 30‐31 January 2011, Assembly/AU/Dec.
334(XVI), para. 5; African Union, Assembly, “Decision on the Implementation of the
Assembly Decisions on the International Criminal Court ‐ Doc. EX.CL/670(XIX)”, 30
June‐1 July 2011, Assembly/AU/Dec. 366(XVII) (“30 June‐1 July 2011 AU Decision”),
para. 5.
Akande, Dapo (2004). International Law Immunities and the International Criminal Court,
The American Journal of International Law, 98(3), 407-433.
Alipour, M. (2019). Legal effects of african’s withdrawal from the international
criminal court, Journal of Legal Research, 17(36), 159-187[in Persian].
Alpha Shaban, A. R. (2016). How to exit the international criminal court. 2022.
Africanews. November 7. Available at: https://www.africanews.com/2016/10/19/how-
to-exit-the-international-criminal-court-a-step-by-step-process/
Ambos, K. (2015). The Rome statute of international criminal court: A Commentary,
Germany: Beck/Hart.
Bahmaei, M., & Ramazani Ghavamabadi, M. H. (2017). Fulfillment of criminal justice in Africa; barriers and solutions, Public Law Studies Quarterly, 47(1), 1-26 [in Persian].
Bahman Tajani., Sh. & Mirfalah Nasiri, N. (2015). Foundations and effects of ICJ’s
changing approach in abolishing criminal immunity of heads of states in Hissène Habré
case (former president of Chad). Criminal law Research, 6(1), 37-64[in Persian].
Bava, J. & Ireland, K. (2017). The American service members’ protection act: Pathways to
and constraints on U.S. cooperation with the international criminal court, Eyes on the ICC,
12, 1_29.
Boehme, F. (2017). ‘We chose Africa’: South Africa and the regional politics of
cooperation with the international criminal court, International Journal of Transitional
Justice, 11(1), 50-70.
et al. (2006). In the Matter of the Statute of the International Criminal Court and in the
Matter of Bilateral agreements Sought by the United States under Article 98(2) of the
Statute. The Judiciary Law Journal, 70(55), 157-190 [in Persian].
Eubany, C. (2003). Justice for some - U.S. efforts under article 98 to escape the jurisdiction
of the international criminal court, Hastings Int'l & Comp. L. Rev, 27(1), 103-130.
Executive Order (2020). Blocking Property of Certain Persons Associated With the
International Criminal Court, 2022. Federal register. November 7. Available at:
http://unblock. Federalregister.gov/
Ghadir, M.; Setayeshpur, M., & Mahdavi, Z. (2014). Supporting women against sexual
violence (Analysis of documents of fourfold generations of international criminal courts).
Family Law and Jurisprudence two Quarterly, 23(69), 5-30[in Persian].
Gholami, M., & Seyyedzadeh Sani, M. (2019). Geopolitical analysis of the functioning of
the international criminal court on the africa continent. Research Political Geography
Quarterly, 4(1), 63-95[in Persian].
Gutierrez, J. (2019). Philippines officially leaves the international criminal court,
2022, the New York Times. November 8. Available at:
https://www.nytimes.com/2019/03/17/world/asia/philippines-international-criminal-
court.html.
Helms, J. (1999). What sanctions epidemic?, U.S. business’ crusade, Foreign Affairs,
78(1), 2-8.
ICC‐02/05‐01/09, 2011.
ICC-02/17-7-Red, 2017 1/181 NM PT.
ICC-02/17-33 12-04-2019 30/32 EK PT.
ICC-02/17-138 05-03-2020 35/35 NM PT OA4.
ICC‐02/05‐01/09, 2021
ICC-01/11-01/11, 2022
Jafari, F. (2013). Analysis of theoretical and philosophical challenges of ICC,
Journal Strategic Studies of Public Policy, 4(11), 73-108 [in Persian].
Kokko, L. (2016). Beyond the ICC exit crisis, European Union Institute for Security
Studies (EUISS). Available at: http://www.iss.europea.eu./content/beyond-icc-exit-crisis.
Lommi, L. G. (2019). Whose justice? the icc ‘Africa problem’. International Relations,
34(1), 1-25.
Madsen, M.; Cebulak., P. & Wiebusch, M. (2018). Backlash against international courts:
explaining the forms and patterns of resistance to international courts, Icourts Working,
Paper Series, (118), 1_41.
Manirakiza, P. (2009). L'Afrique et le système de justice pénale internationale, African Journal of Legal Studies, 3(1), 21_52[in French].
Momeni, M. (2014). International criminal law, Tehran: Shahr Danesh [in Persian].
Nejati., M. H. & Mohamadi, M. [2020], Trump's American policy towards the islamic
republic of iran and international agreements, Southwest Asian Studies 2(8), 131-159[in
Persian].
Nephew, R. (2018). The art of sanctions: a new from the field, Columbia: Columbia
University press.
Phillips, G. (2011). Introduction to secularism, London: National Secular Society.
Ramazani Ghavamabadi, M. H. (2013). Establishment of senegals extraordinary
branches to prosecute Hissène Habré: a step forward in the fight against the
international crimes, Criminal Law Research, 4(2), 89-117[in Persian].
Rosén, A., & Jorméus G. V. (2007). Article 98 agreements: legal or not?, Social and Legal
Sciences Spring, University of Örebro, 1-39.
Rothkopf, D. (2009). Superclass: The global power elite and the world they are making,
Farrar, Straus and Giroux.
Seyyedzadeh, M., & Tahan Toroqi, M. (2021). US opposition to international criminal
court about the case of Afghanistan, Iranian Research Letter of International Politics, 10(1),
177-204[in Persian].
Shah, p. (2019). U.S. imposes visa ban on international criminal court prosecutor, 2022.
LAWFARE. November 7. Available at: https://www.lawfareblog.com/us-imposes-visa-ban-
international-criminal-court- prosecutor.
Zamani, Gh. (2013). Threat to non-cooperation with the ICC and vague future
of criminal justice in the africa, Journal of Criminal Law and Criminology,
1(2), 43-68[in Persian].
ارسال نظر در مورد این مقاله