نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای علوم سیاسی،دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران،ایران
2 استادیار علوم سیاسی،دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران،ایران(نویسنده مسئول)
چکیده
این پژوهش کوشیده است تفسیر جدیدی از پدیدهی جهاد در افغانستان معاصر ارائه کند. با حملهی شوروی به خاک افغانستان، مردم افغانستان به جهاد علیه شوروی و رژیم دستنشاندهی آن در افغانستان پرداختند. جهاد مقولهای است که پسزمینهی تاریخی طولانی در افغانستان دارد. از دههی ۱۹۷۰ فرایند تولید اسطورهی جهاد آغاز شد. فرایند تولید اسطورهی جهاد در ناخودآگاه اجتماعی جامعهی افغانستان و بهوسیلهی آیکونها صورت گرفت. آیکونها، نمادهایی هستند که کل کار بر روی اسطورهای که در پشت آن نهفته است را به خاطر میآوردند. در این زمینه میتوان از سه آیکون برای اسطورهی جهاد نام برد: آیکون استعمار، آیکون حکومت مزدور و دستنشانده و آیکون مستضعفین. اسطورهی جهاد با تبدیل کردن گروههای مذهبی به موجودیتهای سیاسی و ایجاد آنتاگونیسم و دیگریسازی، به برساخته شدن و برکشیده شدن امر سیاسی منجر شد. اسطورهی سیاسی جهاد موجب بسیج گروههای مذهبی و تبدیل شدن آنها به گروهبندیهای سیاسی شد. دیگریِِ برساخته شده توسط اسطورهی جهاد بهعنوان دشمنی تلقی شد که باید علیه آن جنگید. در نهایت این فرایند به سقوط حکومت کمونیستی در افغانستان منجر شد.
کلیدواژهها
Tehran: Markaz. (in Persian).
Barfield, T (2019). Afghanistan: A Cultural and Political History. Translated
by: Abdollah Mohammadi. Tehran: Erfan. (in Persian)
Bottici, Ch (2011), Towards a Philosophy of Political Myth. Iris. European
Journal of Philosophy and Public Debate, 3 (5):31-52.
Bottici, C. & Kuhner, A. (2012). Between Psychoanalysis and Political
Philosophy: Towards a Critical Theory of Political Myth. Critical Horizons
(print) ISSN 1440-9917.
Cassirer, E. (2014). The Myth of State. Translated by Yadollah Muqen. Tehran:
Hermes. (in Persian).
Cultural Committee of Central Office of Jameyate Islami (1986). The Guide of
Jihad: Text of Speeches Borhanoddin Rabbani. Tehran: Panguan. (in Persian).
Eliade, M. (2014). Symbolism, the Sacred and Art. Translated by: Mohammad
Kazem Mohajeri. Tehran: Parseh. (in Persian).
Farhang, M. (1992). Afghanistan in the Last Five Centuries. Qom: Esmaeilian
(in Persian).
Gregorian, V. (2009). The Emergence of Modern Afghanistan. Translated by:
Al Alemi Kermani. Tehran: Erfan. (in Persian).
Payame Mostazafin (1979). The Organ of Nasr Institute. V 1,4,5 (in Persian).
Schmitt, K. (2014). Concept of the Political. Translated by Yashar Jeirani &
Rasoul Namazi. Tehran: Qoqnous. (in Persian).
Segal, R. (2011). Myth. Translated by Ahmadreza Taqa. Tehran: Mahi. (in
Persian).
Shahrivari, N (2008). Romantic politics. Tehran: Farhang saba.
Sorel, G. (1999). Reflections on violence, edited by: Jeremy Jennings.
Cambridge.
Tudor, H (2004). Political Myth. Translated by: Seyyed Mohammad Damadi.
Tehran: Amir kabir. (in Persian).
Valentine, J (2017). Politics and the Concept of the Political: The Political
Imagination. Contemporary Political Theory, 17, S197–S200.
Wetz, F (2014). Introduction on thought of Hans Blumenberg. Translated by:
Faride Farnoudfar and Amir Nasri. Tehran: Cheshme.
wiley, james (2016). Politics and the Concept of the Political, Routledge.
ارسال نظر در مورد این مقاله