نوع مقاله : مقالات

نویسنده

استادیار گروه علوم سیاسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

در چشم انداز توسعه ای، کشورهای جذاب و ثروتمند دنیا، مرکز آمال و آرزوهای سیاستمدران، نخبگان، سرمایه گذاران، کارآفرینان و مرکز توجه مردم عادی دنیا هستند. ثروت به خودی خود جذابیت، ارتقاء، شهرت مثبت و برند بین المللی می آورد. ثروت متصل به فرهنگ و مکان جغرافیایی، می تواند مبنای طرح ریزی مثبت ایده های بین المللی و توسعه ای برای افزایش شهرت مثبت کشورها و مبانی هویتی و فرهنگی آنها باشد و آنها را به مرکز توجهات جهانی تبدیل کند. منطقۀ اسکاندیناوی از جمله مکان هایی است که جغرافیای ثروت و توسعه آن، ادراک مثبت این منطقه را افزایش داده است. نروژ یکی از کشورهای این منطقه است که امروز جذابیت و محبوبیت بالایی در سطح نظام بین المللی دارد. نام و برند نروژ حامل فرآیندهای ذهنی و ادراکی است که این کشور کوچک را محبوب و جذاب می کند. تمرکز اصلی این مقاله بر مبانی برندینگ و شهرت مثبت نروژ در نظام بین الملل از طریق ابزارهای دیپلماسی فرهنگی است. مقاله با تشریح اقدامات و ابتکارات مهم سیاستگذارانۀ دپیلماسی فرهنگی نروژ در یک چشم انداز تاریخی، بر این امر تاکید می کند که نروژ با وجود ضعفهای مهم ژئوپلیتیکی و مساحت کوچک توانسته است از طریق استفادۀ مثبت از فرهنگ، برندینگ جذاب و شهرت بین المللی مثبتی را در نظام بین الملل کسب کند. مدیریت نهادمند و سیاستگذارانه و استفادۀ صحیح از فرهنگ باز و متساهل نروژی که ترکیبی از فرهنگ منطقۀ نوردیک است، باعث گسترش جذابیت و ادراک مثبت نروژ در نظام بین الملل شده است.

کلیدواژه‌ها

Abram, S. (2018). Likhet Is Not Equality: Discussing Norway in English and Norwegian. In:
Bendixsen S., Bringslid M., Vike H. (eds) Egalitarianism in Scandinavia. Approaches to
Social Inequality and Difference.pp: 87-108. London: Palgrave Macmillan.
Ackrén, Maria. (2019). Diplomacy and Paradiplomacy in the North Atlantic and the Arctic:
A Comparative Approach. In: Finger M., Heininen L. (eds) The Global Arctic Handbook.
Springer, Cham, pp: 235-249.
Anholt, S. (2007). Competitive identity: the new brand management for nations, cities and
regions. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Anholt. S. (2010). Places: Identity, Image and Reputation. Houndmills: Palgrave Macmillan.
Angell, S. (2015). "The Office for Cultural Relations: Representing Norway in the Post-War
Period". In The Office for Cultural Relations: Representing Norway in the Post-War
Period. Leiden, The Netherlands: Brill | Nijhoff.
Aronczyk, M. (2013). Branding the Nation: The Global Business of National Identity.
Oxford: Oxford University Press.
Ausland , J. C. (2019). Norway, Oil, And Foreign Policy, London: Routledge.
Batora, J, (2005). Public Diplomacy in Small and Medium-Sized States: Norway and Canada,
Netherlands Institute of International Relations Clingendael.
Beidollahkhani , A. (2020). Nation branding and national image making: new interdiscipli-
nary perspective for political Science and international relations, “Politics quarterly”, vol.
49, Issue 4, Winter , pp. 999-1020 [In Persian].
https://dx.doi.org/10.22059/jpq.2019.224197.1006992.
BeidollahKhani,A., Kahrazeh, Y. (2018). Nordic council: Fundamentals of socialist
developmental regionalism based on perception and global positive image-making.
Journal of Iranian social development studies (JISDS)Vol.10, No. 4 -Autumn. pp: 79-95.
Berge, O.K. (2018). The Art of Foreign Policy: Aesthetics’ Developmental Agency in
Foreign Cultural Policy. In: Hylland O., Bjurström E. (eds) Aesthetics and Politics. New
Directions in Cultural Policy Research.pp:137-164.London: Palgrave Macmillan, Cham.
Berge, O. K. (2017). Look to Norway: Current Norwegian foreign cultural policy, PhD
dissertation in Cultural studies, Kongsberg: University of South-Eastern Norway.
Block, S. (2019). The Humanitarian Superpower Myth: Norwegian shortcomings in response
to the refugee crisis, accessible on November 11, Retrived from:
https://crosssection.gns.wisc.edu/ 2019/11/11/the-humanitarian-superpower-myth-
norwegian-shortcomings-in-response-to-the-refugee-crisis/.
Browning, C. (2015). "Small-State Identities: Promotions Past and Present". In Small-State
Identities: Promotions Past and Present. Leiden, The Netherlands: Brill | Nijhoff.
uhmann, A. (2016). Measuring Country Image, Theory, Method, and Effects, Fribourg:
Springer.
Buxrud , B. and Fangen, K. (2017). Norwegian national day oratory: constructing and
reconstructing a national we, Nations and Nationalism, 23,( 4) pp:770-789.
Carta,C. and Higgott, R. (2020). Cultural Diplomacy in Europe: Between the Domestic and
the International, London: Palgrave Macmillan.
Cassinger, C., Merkelsen, H., Eksell, J. et al. (2016). Translating public diplomacy and nation
branding in Scandinavia: An institutional approach to the cartoon crises. Place Branding
Public Diplomacy,(12) pp: 172–186.
Danielsen, H. (2017). A military ERP’? Military assistance and US public diplomacy in
Norway in the early 1950s. Journal of Transatlantic Studies volume 15, pages 313–330.
Eckersley, R. (2015). National identities, international roles, and the legitimation of climate
leadership: Germany and Norway compared, Environmental Politics. Vol. 25(1) pp: 180-
201.
Henrikson, A.K. (2005). Niche Diplomacy in the World Public Arena: the Global ‘Corners’
of Canada and Norway. In: Melissen J. (eds) The New Public Diplomacy. Studies in
Diplomacy and International Relations. Palgrave Macmillan, London.
Kolås, A. (2017). How critical is the event? Multicultural Norway after 22 July 2011, Social
Identities, 23: (5) pp: 518-532.
Leonard, M.; Small, A. (2003). Norwegian Public Diplomacy, The Foreign Policy Centre,
London.
Marcussen, M. (2017). Scandinavian Models of Diplomacy, in Nedergaard Peter and Anders
Wivel (eds) The Routledge Handbook of Scandinavian Politics,pp:240-253. London:
Routledge.
McCallion, M.S. and Brianson, A. (2018). Nordic States and European Integration: Awkward
Partners in the North? London: Palgrave Macmillan.
Norad (2018). Norwegian Aid Statistics, Retrived from: https://norad.no/en/front/
toolspublications/ norwegian -aid-statistics/?tab=geo.
Nye, J. (2011). The Future of Power, New York: Public Affairs
Österud ,Ö. (1997). Between Realism and ‘Crusader Diplomacy’: The Norwegian Channel
to Jericho. In: Cooper A.F. (eds) Niche Diplomacy. Studies in Diplomacy. Palgrave
Macmillan, London.
Østerud, Q. and Selle, P. (2006). Power and Democracy in Norway: The Transformation of
Norwegian Politics, Scandinavian political studies, 29,(1)25-46.
Popa,T,.S. (2015). Norway’s Public and Cultural Diplomacy, Journal of Global Politics and
Current Diplomacy, No 3, Issue 1: 35-49.
Pisarska, K. (2016). Norway as a Peace Nation. In: The Domestic Dimension of Public
Diplomacy. London : Palgrave Macmillan, pp:51-89.
Riste, O. (2004). Norway's foreign relations: a history. Oslo, Universitetsforlaget.
Ross, John (2019). The Rise of Little Big Norway, London: Anthem Press.
Saxi,H. L. (2010). Norwegian and Danish Defence Policy: A Comparative Study of the Post-
Cold era, Oslo: Norwegian Institute for Defence Studies.
Sitter N. (2012). The Nordic Countries: The Causes and Consequences of Variable
Geometry. In: Hayward J., Wurzel R. (eds) European Disunion. Palgrave Studies in
European Union Politics. pp 267-282.London: Palgrave Macmillan.
Sverdrup, U. (2016). Nordic Cooperation and the New Geopolitics, Oslo: Norwegian institute
of international affairs.
Tanil, G. (2012). Europeanization, Integration and Identity: A Social Constructivist Fusion
Perspective on Norway, London: Routledge.
Taulbee J.L., Kelleher A., Grosvenor P.C. (2014a). Norway’s Approach to Achieving Peace:
Structure and Agency. In: Norway’s Peace Policy. Pp:49-73,New York : Palgrave
Macmillan.
Taulbee J.L., Kelleher A., Grosvenor P.C. (2014b). The Peace Engagement of a Peace
Culture: Observations on the National Identity Foundations of Norwegian Foreign Policy.
In: Norway’s Peace Policy. Pp: 23-47, New York: Palgrave Macmillan.
Thorkildsen, L. H. and Kavli , H. (2009). Improving Norway's reputation, Synovate Ltd.
Waage, H, H. (2008). Postscript to Oslo: The Missing Files. Journal of Palestine Studies
38, No. 1: 54–65.
Waage, H, H. (2007). The ‘Minnow’ and the ‘Whale’: Norway and the United States in the
Peace Process in the Middle East, 1993–96. British Journal of Middle Eastern Studies 34,
No. 2: 157–176.
CAPTCHA Image