نوع مقاله : مقالات

نویسندگان

دانشگاه رازی

چکیده

یکی از مسائل مهم زمان حاضر گسترش منازعه­های دینی است که بر جامعه و سیاست کشورهای مختلف تأثیر گذاشته است. هدف مقاله درک ریشه­های منازعة مسلمانان و هندوها بر سر شهر آیودیا است. پرسش اصلی مقاله این است که چرا مسلمانان و هندوها بر سر این شهر وارد منازعه شده‌اند؟ آیودیا شهری قدیمی در شمال هند است. هندوها اعتقاد دارند این شهر محل تولد راما است. در هندوئیسم راما آواتار(تجسد) یکی از خدایان هندو با نام ویشنو است. هندوها می­گویند بابر پادشاه گورکانی معبد راما را تخریب کرد تا به جای آن مسجد بابری را بسازد. از نیمه قرن نوزدهم میلادی تا زمان حاضر، منازعه­هایی بین مسلمانان و هندوها برای کنترل شهر آیودیا اتفاق افتاده است. در سال 1992 میلادی این منازعه­ها به تخریب مسجد بابری به‌وسیله جمعیت خشمگینی از هندوها منجر شد. در این مقاله نقش تصور تهدید، تعامل رهبران دینی و مقام­های سیاسی، و منابع قدرت اجتماعی و مادی در منازعة مسلمانان و هندوها بررسی شده است. از روش ردیابی روند استفاده شده است که بر اساس روایت علّی منازعه را تبیین می‌کند. روش تجزیه‌وتحلیل اطلّاعات، تبیینی کیفی است. پیشینة تحقیق نشان­دهندة نوآوری تحقیق حاضر است. نتیجه­گیری­ها نشان می­دهند که سه فرضیة پیشنهاد­شده عوامل مهمی هستند که منازعة مسلمانان و هندوها بر سر این شهر را تبیین می­کنند.

کلیدواژه‌ها

References
Abrams, P. (1982). Historical sociology, New York: Cornell University Press.
Alidadi Garavand, M.; Haghnazari, H., & Garavand, A. (2012). Analysis of Neyshabour religious conflicts during the Seljuk period. Journal of Research in History, 3(9), 53-72. (in Persian)
Armstrong, K. (2001). The Battle for God, New York: Ballantine Books.
Bansal, S. P. (2008). Hindu pilgrimage. New Delhi: Pustak Mahal.
Bashiriyeh, H. (2011). Political sociology: the role of social forces in political life, Tehran: Nashreney. (in Persian)
Bennett, A., & Checkel, J. T. (2012). Process tracing: from philosophical roots to best practices. Simons Papers in Security and Development, No.21, 1-48. Retrieved 28/12/2019, Available from:
summit.sfu.ca/system/files/iritems1/14884/SimonsWorkingPaper21.pdf
Brown, M. E. (2001). Nationalism and ethnic conflict, Cambridge: MIT Press.
Christensen, T. J. (1996). Useful adversaries: grand strategy, domestic mobilization, and Sino-American conflict: 1947-1958. Princeton: Princeton University Press.
Elst, K. (1990). Ramjanmabhoomi versus Babri Masjid: a case study in Hindu-Muslim conflict. New Delhi: Voice of India.
Foran, J. (1993). Fragile resistance: social transformation in Iran from 1500 to the revolution. San Francisco: Westview Press.
Fuller, C. J. (2004). The camphor flame: popular Hinduism and society in India, Princeton: Princeton University Press.
Gholizadeh, M. (2010). Sectarian conflicts and religious change in Iran. Qom: Habib Publications. (in Persian)
Ghosh, P. S. (1993). Bangladesh at the crossroads, Asian Survey, 33(7), 697-710.
Goldstone, J. A. (1998). Initial conditions, general laws, path dependence and explanation in historical sociology. American Journal of Sociology, 104(3), 829-845.
Grewal, J.S. (2008). The Sikhs of the Punjab, Cambridge: Cambridge University Press.
Jaffrelot, C. (2003). Communal riots in Gujarat: the state at risk? Heidelberg Papers in South Asian and Comparative Politics, 16. Retrieved 29/12/2019, Available from http://archiv.ub.uni-heidelberg.de/volltextserver/4127/1/hpsacp17.pdf
Juergensmeyer, M. (1993). The new Cold War? religious nationalism confronts the secular state. Berkeley: University of California Press.
Klieman, A. S. (1981). Indira’s India: democracy and crisis government. Political Science Quarterly, 96(.2), 241-259.
Livemint (2018). Babri Masjid demolition case: A Timeline of Events, Retrieved 28/12/2019, Available from: livemint.com/Politics/Babri-Masjid- demolition-case-A-timeline-of-events.html
Malik, Y. K., & Singh V. B. (1992). Bharatiya Janata party: an alternative to the Congress (I)? Asian Survey, 32(4), 318-336.
Mansurbakht, Q. (2009). Is historical explanation possible without theory and theoretical framework? Historical researches of Iran and Islam, 3(5), 149-170.
Mirkushesh, A. (2014). Research methodology: data analysis. Iranian Journal of International Relations, Retrieved 26/12/2019, Available from: http://www.iirjournal.ir/fa/ (in Persian).
Mohammadi, A. (2012). Hanabele conflict with Imamie shia during the Seljuk period. Journal of Islamic History and Civilization, 8(15), 99-124. (in Persian)
Nair, P. (2009). Religious political parties and their welfare work: relations between the RSS, The Bharatiya Janata Party and the Vidya Bharati schools in India, Birmingham: University of Birmingham.
Parikh, M. (1993). The debacle at Ayodhya: why militant Hinduism met with a weak response? Asian Survey, 33(7), 672-684.
Rajagopal, K. (2017, December 6). What is the Babri Masjid case all about? The Hindu. Retrieved 26/12/2019, Available from:
https://www.thehindu.com/news/national/the-hindu-explains-the-babri-masjid-case/article21248813.ece
Rautray, S. (2018, September 28). Ayodhya hearing to resume October end, SC refuses to set up larger bench for mosque matter, The Economic Times, Retrieved 28/12/2019 Available from:
https://economictimes.indiatimes.com/news/politics-and-nation/supreme-court-refuses-to-refer-to-larger-bench-1994-ruling-which-may-impact-ayodhya-title-suit/articleshow/65978543.cms
Roberts, C. (1996). The logic of historical explanation, Pennsylvania: Penn State University Press.
Taliban, M. (2008). Contemplation on process tracing technique in the studies of the Islamic Revolution of Iran. Matin Journal, 10(40), 91-116. (in Persian)
Tran, M. (2010). Ayodhya: Guardian coverage of the Babri Mosque attack. The Guardian. Retrieved 21/12/2019, Available from:
https://www.theguardian.com/world/2010/sep/28/ayodhya-mosque-india-guardian-report
Van der Veer, P. (1987). God must be liberated! a Hindu liberation movement in Ayodhya. Modern Asian Studies, 21(2), 283-301.
Van der Veer, P. (1994). Religious nationalism: Hindus and Muslims in India, Berkeley: University of California Press.
CAPTCHA Image