نوع مقاله : مقالات
نویسندگان
1 دانشگاه پیام نور واحد تهران غرب
2 علامه طباطبایی
3 پیام نور
چکیده
در دور جدید مذاکرات هستهای ایران با کشورهای گروه 1+5 در دولت روحانی، دیپلماتهای کشورمان «دیپلماسی رسانهای» را در کنار دیپلماسی سیاسی برای ادامۀ مذاکرات هستهای دنبال کردند و مرکز «دیپلماسی عمومی و رسانهای» وزارت خارجه همکاری خود با رسانهها بهعنوان «مجاری دیپلماتیک» را برای ادامۀ مذاکرات هستهای بیشتر کرد و روند مذاکرات هستهایِ ایران با غرب را تغییر داد. این نوع دیپلماسی باعث تغییر رویکرد جامعۀ بینالمللی در تعامل با دولت جدید جمهوری اسلامی ایران شد و دیدگاه جامعۀ بینالمللی را در خصوص مسئلۀ پروندۀ هستهای ایران تغییر داد. موضوع این پژوهش بررسی نقش دیپلماسی رسانهای در تغییر رویکرد جامعۀ بینالمللی با جمهوری اسلامی ایران در زمان انجام مذاکرات هستهای در دولت روحانی است. پژوهش به روش ترکیبی (تحلیل کمّی و تحلیل کیفی) انجام شده و چارچوب نظریِ آن بر اساس نظریۀ همگرایی رسانهای شکل گرفته است. در پژوهش حاضر «جامعۀ مورد بررسی» از بین اعضای گروه مذاکرهکننده و کارشناسان وزارت امور خارجه، اصحاب رسانه، استادان دانشگاه، کارشناسان رسانه، نمایندگان مجلس و کارشناسان مسائل بینالمللی انتخاب شدهاند. یافتهها نشان میدهد که دیپلماسی رسانهایِ ایران بهعنوان بازیگر اصلی مدل همگرایی رسانهای توانسته است بر مخاطبین خود (افکار عمومی جهان) در قبال برنامۀ صلحآمیز هستهای ایران تأثیر بگذارد و روند مذاکرات هستهای ایران با کشورهای گروه 1+5 را تغییر دهد. پیشنهادات این تحقیق به تقویت دیپلماسی رسانهای در روابط بینالمللی کمک خواهد کرد.
کلیدواژهها
ارسال نظر در مورد این مقاله