محمدرضا دهشیری؛ شاهین جوزانی کهن؛ شایان جوزانی کهن
چکیده
داعش بهعنوان مظهر تروریسم پسامدرن در عصر جهانیشدن از بدو پیدایش خود تلاش داشته تا از ابزارهای جهانیشدن نظیر فضای مجازی، بهویژه تارنمای خلافت بوک استفاده کند. این در حالی است که داعش بهعنوان هویت مقاومتگرای غیراصیل و پیشامدرن از نظر فکری و عقیدتی خواستار تقابل با مدرنیتۀ غربی و درصد تقابل فکری با شالودههای ایدئولوژیک جهانیشدن ...
بیشتر
داعش بهعنوان مظهر تروریسم پسامدرن در عصر جهانیشدن از بدو پیدایش خود تلاش داشته تا از ابزارهای جهانیشدن نظیر فضای مجازی، بهویژه تارنمای خلافت بوک استفاده کند. این در حالی است که داعش بهعنوان هویت مقاومتگرای غیراصیل و پیشامدرن از نظر فکری و عقیدتی خواستار تقابل با مدرنیتۀ غربی و درصد تقابل فکری با شالودههای ایدئولوژیک جهانیشدن است ولی از نظر عملکردی از ابزارهای جهانیشدن بهویژه ابزارهای ارتباطی و فضای مجازی برای عضوگیری، شکلدهی به شبکۀ سلولهای تروریستی و گسترش خود براساس فرایند جهانیسازی هراس بهره میگیرد. بهعبارتدیگر، جهانیشدن برای داعش دارای طریقت و نه مطلوبیت است. داعش بهوسیلۀ طیفی از روشهای تبلیغاتی پیچیده در بستر فضای مجازی برای جذب جوانان به این گروه تروریستی که خود را وفاداران به خلافت مینامند، منتشر میگردد. شبکههای اجتماعی اکنون به جزء جداییناپذیر از تلاش داعش برای پیشبرد اهداف نامشروع خود تبدیل شده است. در حال حاضر داعش با استفاده از رسانههای اجتماعی در حال گسترش جنگ به فراسوی مرزهای تحت کنترل خود است. داعش نهتنها به جذب نیرو اقدام میکند، بلکه به فرماندهی عملیاتهای تروریستی در کشورهای دیگر نیز از طریق فضای مجازی مبادرت میورزد. این مقاله درصدد آن است که ضمن بررسی تقابل فکری و نظری داعش با پدیدۀ جهانیشدن، چگونگی بهرهگیری این گروه تروریستی را از ابزارهای ارتباطی این پدیده واکاوی نماید.