نوع مقاله : مقالات

نویسندگان

1 دانشجوی دوره دکتری علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد

2 دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

رفتار جمعی در افغانستانِ پساطالبان در حال تجربه­کردن شکلی جدید و متفاوت­ از گذشته است. پیش‌ازاین «سرکوب دولتی»، «روش مسلحانه» و «ماهیت سیاسی-مذهبی» ویژگی­های نسبتاً مشترک رفتارهای جمعی افغانستان بود؛ اما جنبش روشنایی با اتخاذ روشی مسالمت­آمیز در طرح مطالباتِ اقتصادی خود نمونه­ای متفاوت و جدید از رفتار جمعی در این کشور تلقی می­شود. جنبش روشنایی یکی از «کارگزاران تغییر» و «کنش‌های جمعیِ جدید» محسوب می­شود که مطالعه آن در درک پویش­های مدرن جامعه‌شناسی سیاسیِ افغانستان حائز اهمیت است. در نوشتار پیش­رو به علل ساختاری وقوعِ مسالمت­آمیز جنبش روشنایی و پیامدهای سیاسی-اجتماعی آن پرداخته می­شود. طبق فرضیه ما گذار افغانستان از ساختار سیاسیِ اقتدارگرا به دموکراتیک از طریق برگزاری انتخابات، آزادی اجتماعات و توزیع قومیِ قدرت عامل تعیین­کننده­ای در­­ رویکرد مسالمت­آمیزِ این جنبش بوده است. فرضیه مذکور بر اساس نظریه رفتار جمعی اسملسر و روش اسنادی آزمون شده است. طبق یافته­های این پژوهش، دموکراسی در افغانستان با افزایش­دادن­­ آگاهی­های اجتماعی و تأکید بر حقوق عمومی و خصوصی منجر به مشارکت سیاسی، مطالبه­گریِ مدنی و عدالت­خواهی اقتصادیِ اقلیت­های قومی و مذهبی شده است. برخلاف گذشته حرکت‌های اقتصادی و رقابت­های غالباً مسالمت­آمیز بر سر توزیع منابع ثروت (انرژی) شکل جدیدی از کنش­های جمعی در افغانستانِ پساطالبان است. دیگر پیامدهای جنبش روشنایی عبارت­­اند از: 1) تحکیم وحدت قومی هزاره­جات 2) تشدید شکاف سیاسی میان نخبگان سنتی و مدرن هزاره‌ 3) تقویت حضور سیاسی زنان در حرکت­های اجتماعی 4) ضرورت توجه به لوازم گذار از جامعه مدنیِ سنتیِ افغانستان به جامعه مدنیِ مدرن، و درنهایت 5) تسریع جریان تثبیتِ دموکراسی در افغانستان.
 

کلیدواژه‌ها

 
Referances
Afghanistan's economy ministry. (2011). Brief information on the provinces of   Afghanistan. Kabul: Ministry of Afghanistan economy. (In Persian)
Afghanistan's Justice Ministry. (2002). The law of communities, strikes and protests in Afghanistan. available at: moj.gov.af/en/news/44378. (in Persian)
Afzali M. A. (1989). The liberation movement and the nature of Amani's government. Kabul: science academy of republic of Afghanistan. (in Persian)
Ahmadi, M. U. (2004). The new constitution of Afghanistan and the position of Shiites in it. Journal of Shi'ite studies, (6), 179-202. (in Persian)
Ajroddin, H. (2011). From constitutional movement to constitutional government in Afghanistan. Kabul: publication of Maiwand. (in Persian)
Arvin, A. (2017). Enlightenmentmovement from Dehmazang to Arg. available at: www.bbc.com/persian/afghanistan-40707454. (in Persian)
Baktash, A. A. (2016). The project of Tutap was suspended. available at: 8am.af/x8am/1395/02/27/afghanistan-project-tutta-2. (in Persian)
Chesters, G., & Velsh, I. (2015). Social movements: key concepts. translated by Narges Hasanali. Tehran: publication of Amir Kabir. (in Persian)
Danesh, S. (2012). The Basic Rights of Afghanistan. Kabul: Avicenna's Higher Education. (in Persian)
Deutsche Welle News. (2016). The enlightenmentmovement: the international delegation should investigate Kabul attacks. available at: p.dw.com/p/1JWgC. (in Persian)
Grau, B. (2016). Supporting women's movement in Afghanistan: challenges of activism in a fragile context, Journal of Gender & Development, 24 (3), 409-426.
Griffin, M. (2001). Reaping the whirlwind: the Taliban movement in Afghanistan. London: Pluto Press.
Habibi, A. (1984). Constitutional movement in Afghanistan. Kabul: governmental committee of Afghanistan's publications. (in Persian)
Hashemi, S. (2004). The first book on the constitutional movement in Afghanistan. Mashhad: publication of Sonboleh. (in Persian)
Hosseini, A., & Feizi, N. (2010). A look at the new composition of Afghanistan's Parliament. Kabul: institute for parliamentary studies. (in Persian)
Kavari, H. (2016). Unknown enlightenmentmovement. available at: 8am.af/x8am/1395/05/04/jonbesh-roshanaey-preotest. (in Persian)
Koohsar, Y. (1988). The Hazara and shia movement in Afghanistan. Kabul: publication of Maiwand. (in Persian)
Manshadi, M. (2016). The enlightenment movement: opportunities and challenges. available at:
khorasannews.com/Newspaper/MobileBlock?NewspaperBlockID=538466. (in Persian)
Mohagheq Daykondi, M. A. (2006). The role of shiites in the past three decades. Journal of Safir, (3), 50- 130. (in Persian)
Mohaghi, M.; Mohaghi, M. K., & Mohaghi, M. M. (2014). Women's rights of Shiite minority in Afghanistan laws. The first international congress of religious culture and thought. (in Persian)
Moshirzadeh, H. (2002). A theoretical introduction to social movements. Tehran: Imam Khomeini research center and islamic revolution. (in Persian)
Mousavi, A. (1884). The military occupation of Afghanistan and the islamic movement of resistance; banners and solutions. Journal of Gamoos, (5), 329-342. (in Persian)
Mousavi, F. (2016). The second demonstration of the enlightenment movement and the issue of participation. available at:
 www.jomhornews.com/en/article/82599/. (in Persian)
Naseri, A. (1992). The history of the reform movement in Afghanistan. Journal of Mahrefat, (3), 51-57. (in Persian)
Nazari, N. A. (2006). Afghanistan's shiites; cultural challenges and opportunities. Journal of Shi'ite Studies, (14), 189-212. (in Persian)
Nouri, Q. (2016). The creative initiative; the enlightenment movement launched the second virtual demonstration. available at:
 khabarnama.net/blog/2016/08/20/enlightenment-movement-attack-on-un-official-fb-fan-page/. (in Persian)
Population below poverty line in Afghanistan (2018). available at: world-statistics.org.
Rastegar, A. (2010). Contemporary islamic movement and public law. Tehran: publication of Payan. (in Persian)
Rezvani, R. A. (2016). Brightness of enlightenment movement. available at: 8am.af/x8am/1395/02/29/tutap-project-afghanistan-preotest. (in Persian)
Sahadat, A., & Ghavvammaleki, H. R. (2015). Deliberation on the theoretical foundations of social gaps and movements. Isfahan: publication of Kankash. (in Persian)
Scott, A. (2007). Political culture and social movements. Translation by Ramin, Karimiyan. Tehran: publication of Aqah. (in Persian)
Shirshahir, A. (2017). Findings of the finding-truth commission of 500 kV electricity. available at: habarnama.net/blog/2017/12/06/bamyan-route-is-best-for-the-tutap-project. (in Persian)
Shirshahir, A. (2018). Two years after a fatal attack on the enlightenment movement; a lasting civil movement but with a critical leadership. available at: khabarnama.net/blog/2018/07/24/2-years-after-bloody-attack-on-junbish-roshani-2. (in Persian)
Smelser, N. (2001). The theory of collective behavior. Translated by Reza, Dezhakam. Tehran: The institute of Yaftehhay Novin. (in Persian)
Soheil, S. (2016). The enlightenment movement and the lack of political foresight. available at: 8am.af/x8am/1395/05/04/light-movement-and-lack-of-foresight-political-jonbesh-roshanaey/. (in Persian)
The office of Afghanistan presidency (2016). Signing of an agreement on the extension of the Dooshi-Bamyan line of electricity. available at: president.gov.af/fa/6/06/19. (in Persian)
Vaezi, H. (2016). The enlightenment movement; challenges and opportunities. available at: farasu.net/?p=234. (in Persian)
Vaezi, M. (2011). Political crises and social movements in the Middle East: theories and trends. Tehran: political and international studies office. (in Persian)
Vafaee, M. (2016). The enlightenment movement; negotiation or continuation of protests? available at: 8am.af/x8am/1395/03/02/tutap-project-Afghanistan-protest. (in Persian)
Zahmatkesh, Hosein & Shafaee, A. (2014). The political currents of the Hazaras and the impact of the islamic revolution of Iran on it. Journal of
islamic revolution research
, 3(9), 187-212. (in Persian)
CAPTCHA Image