دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه ایرانی سیاست بین الملل2322-347211220230321India’s Policy Towards the Belt and Road Initiativeسیاست هند دربرابر ابتکار یککمربند- یکراه4288210.22067/irlip.2022.72685.1157FAرضا اختیاری امیریاستادیار رشته روابط بین الملل، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران (نویسنده مسئول)0000-0001-6733-6172جواد شفقتنیاآباددانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانJournal Article20210929During the previous years the geo-politic of South Asia has been a scene for competition of New-Delhi and Beijing thanks to the latter’s the Belt and Road Initiative. India views the initiative a threat for its national interests; on the one hand it could challenge India’s plan for becoming regional hegemony and on the other hand the initiative could weaken India’s position in the international system. For these reasons, New-Delhi has adopted some policies in which prevent China to become a regional hegemony through the Belt and Road Initiative and meanwhile improve its own position regionally and internationally. Accordingly, the main question of the research is what are India’s policies in order to confront threats of China’s belt and Road initiative? The hypothesis is that in order to confront the Belt and Road Initiative and China increasingly power in the framework of this initiative, India has adopted some policies and strategies in foreign policy arena such as creating competing commercial corridors, development of maritime transport infrastructures, strengthen economic convergence with regional countries, increase naval power and influence, strengthen regional multilateralism with the aim of expanding technical and trade cooperation also trans-regional coalition, with the aim of balance of power. The research method is qualitative based on analytical- explanatory approach. The qualitative data was collected from library and internet resources. Also theory of balance of power was utilized in order to analyze the subject matter.ژئوپلیتیک جنوب آسیا در سال های اخیر با ارائه ابتکار یککمربند- یکراه چین تبدیل به عرصه رقابت جدی دهلی نو و پکن شده است. هند ابتکار چین را تهدیدی علیه منافع ملی خود محسوب میکند که از یک سو میتواند برنامههای این کشور را جهت دستیابی به رهبری منطقهای با چالشهایی مواجه سازد و از سوی دیگر جایگاه قدرت این کشور را در نظام بینالملل تضعیف نماید. به همین دلیل دهلی نو در صدد است تا با اتخاذ سیاستهایی مانع از ظهور هژمونی منطقهای چین در قالب ابتکار یککمربند- یکراه شود و همزمان نیز جایگاه خود را در نظام منطقهای و بینالمللی تقویت نماید. بر همین اساس، سوال پژوهش بر این مبنا قرار دارد که هند چه سیاستهایی را در منطقه در قبال تهدیدات ابتکار یک کمربند- یکراه چین اتخاذ کرده است؟ فرضیه پژوهش بدین صورت مفصل بندی شده است که هند جهت مواجهه با ابتکار یک کمربند- راه و قدرت فزاینده چین در قالب این ابتکار، سیاستها و راهبردهایی نظیر ایجاد کریدورهای رقیب تجاری، توسعه زیرساختهای حمل و نقل دریایی، تقویت همگرایی اقتصادی با کشورهای منطقه، افزایش قدرت و نفوذ دریایی، تقویت چندجانبهگرایی منطقهای با هدف گسترش همکاریهای فنی و تجاری و همچنین ائتلافسازی فرامنطقهای را، در راستای حفظ توازن قدرت، در دستور کار سیاست خارجی خود قرار داده است. روش تحقیق در این مقاله کیفی و بر مبنای رویکرد تحلیلی- تبیینی میباشد. دادههای این پژوهش کیفی نیز از منابع کتابخانهای و اینترنتی استخراج شده است. همچنین به منظور تحلیل علمی وتئوریک مسئله پژوهش از نظریه موازنه قوای کنت والتز بهره گرفته شده است.https://irlip.um.ac.ir/article_42882_251d47f6460a83637210667d10a70114.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه ایرانی سیاست بین الملل2322-347211220230321Consideration of the dispute between Iran and Saudi Arabia relations (2013-2018)بازنمایی امر منازعه در روابط ایران و عربستان(1397-1392)4288310.22067/irlip.2022.75496.1247FAروحاله اسلامیاستادیار گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران( نویسنده مسئول)0000-0001-7429-6105فریده امانیدانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بینالملل،دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد،ایرانJournal Article20220224Iran and Saudi Arabia are among the most influential and important countries in the Middle East and in the larger geographical and ideological sphere of the Islamic world, which, following the victory of the Islamic Revolution, developed hostile and confrontational relations with each other. Different approaches of the two countries in regional and global issues, the efforts of the two countries to become the first power in the region, the two countries becoming a symbol of Shiite and Sunni religious poles, the positions of the two sides on regional crises It led to a less than positive relationship between the two countries and in some cases led to tensions and conflicts. In this regard, the authors seek to answer the fundamental question of why, despite the religious homogeneity and regional interests of Iran and Saudi Arabia, they continue to insist on their enmity? In response to the research question, based on the theoretical framework of ontological security, it is hypothesized that the commitment of Iran and Saudi Arabia to their enmity with each other has become commonplace, which provides their interests in a more favorable way for them. Both countries do not want to disrupt this normal process by changing their view of the other, so their conflict has an identity (structural) and ontological dimension. The research method in this research is interpretive and the method of data collection is library and articles, sites, etc.ایران و عربستان از تأثیرگذارترین و مهمترین کشورهای منطقه خاورمیانه و در حوزهی بزرگتر جغرافیایی و عقیدتی جهان اسلام هستند که به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی، روابط خصمانه و تقابلگرایانهای در قبال دیگری در پیش گرفتند. رویکردهای متفاوت دو کشور در مسائل منطقهای و جهانی، تلاش دو کشور برای تبدیل شدن به قدرت اول منطقه، تبدیل شدن دو کشور بهعنوان نمادی از قطبهای مذهبی شیعه و سنی، مواضع طرفین در خصوص بحران های منطقهای باعث شد تا رابطهای نه چندان مثبتی بین دو کشور حاکم باشد و در مواردی منجر به تنش و نزاع گردد. در همین راستا، نگارندگان به دنبال پاسخ به این سوال اساسی هستند که چرا بهرغم همگونی مذهبی و منافع منطقهای دو کشور ایران و عربستان همچنان بر دشمنیهای خود اصرار ورزیدهاند؟ در پاسخ به سوال پژوهش بر اساس چارچوب نظری امنیت هستیشناختی این فرضیه مطرح میشود که پایبندی دو کشور ایران و عربستان سعودی بر دشمنی خود با دیگری به امری عادی تبدیل شده که منافع آنها را به نحوی مطلوبتر برای آنها تأمین میکند و هر دو کشور نمیخواهند با تغییر نگاه خود به دیگری این روند عادی را برهم زده براین اساس منازعه آنها بعد هویتی (سازهانگارانه) و هستی شناسی دارد. روش تحقیق در این پژوهش، تفسیری و شیوه گردآوری دادهها به روش کتابخانهای و مقالات، سایتها و... میباشد.https://irlip.um.ac.ir/article_42883_95adc076ab92b78b4063c3159bd0734e.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه ایرانی سیاست بین الملل2322-347211220230321Towards the emergence of the fifth wave of terrorism in the worldپدیداری موج پنجم تروریسم در جهان4289510.22067/irlip.2022.71990.1138FAیاسر اسماعیلزادهاستادیار و عضو هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری0000-0002-6727-4685Journal Article20210813Undoubtedly today terrorism is an important player in the international arena. A strategic look at the waves of terrorism in the world shows strong evidence for the emergence of a new wave of terrorism in the world. the present article seeks to answer the main question of what the fifth wave of terrorism will be in the region of West Asia and North Africa. Based on what has worked as terrorism in the region of West Asia and North Africa in the 21st century, "semi-state terrorism" seems to be the new wave of terrorism. A wave that controls parts of the territory of a weak state and maintains its rule there, as well as carrying out terrorist attacks against other countries. According to the global terrorism wave indices, in order to consider the fifth wave, the new terrorism phenomenon must be global, have the same driving force, and also be significantly different from the previous wave. It is obvious that semi-state terrorism, as a new wave of terrorism, is different from the fourth wave of religious terrorist groups. This aspect of terrorism prioritizes land control, participates in a wider range of government and governance activities (not just social services), seeks more power, and has takfiri ideologies. Finally, the article concludes that the phenomenon of semi-state terrorism has the potential to become a global wave if it continues to spread.بیتردید امروزه تروریسم بازیگری مهم در عرصه بین الملل است. نگاهی راهبردی به امواج تروریسم در جهان نمایانگر بروز شواهد قوی برای ظهور موج جدید تروریستی در جهان است. مقاله حاضر، به دنبال پاسخ به این سوال اصلی است که موج پنجم تروریسم در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا چگونه خواهد بود؟ مبتنی بر آنچه به عنوان تروریسم در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا در قرن 21 فعالیت داشته، به نظر میرسد «تروریسم نیمه دولتی» موج جدید تروریسم است. موجی که کنترل بخش هایی از قلمرو یک دولت ضعیف را بر عهده دارد و حکومت خود را در آنجا حفظ می کند و نیز حملات تروریستی علیه کشورهای دیگر انجام می دهد. بر اساس شاخصهای امواج تروریسم جهانی، برای در نظر گرفتن موج پنجم، پدیده تروریسم جدید باید جهانی باشد، نیروی محرک یکسانی داشته باشد و همچنین با موج قبلی تفاوت چشمگیری داشته باشد. بدیهی است که تروریسم نیمه دولتی به مثابه موج جدید تروریسم، با گروه های تروریستی مذهبی موج چهارم متفاوت است. این وجه از تروریسم، کنترل سرزمین را در اولویت قرار می دهند، در طیف وسیع تری از فعالیت های دولتی و حاکمیتی (نه فقط خدمات اجتماعی) مشارکت دارند، بیشتر به دنبال کسب قدرت هستند و دارای عقاید تکفیری اند. در نهایت مقاله به این نتیجه می رسد که پدیده تروریسم نیمه دولتی در صورت امتداد و گسترش، قابلیت تبدیل شدن به یک موج جهانی را دارد.https://irlip.um.ac.ir/article_42895_904e61b5e06f9781fa430d5acb3f8432.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه ایرانی سیاست بین الملل2322-347211220230321The impact of changes in the polarization structure of the international system on the Middle East security (1980-2021)تحولات قطببندی نظام بینالملل و امنیت خاورمیانه (2021-1980)4288510.22067/irlip.2022.72548.1154FAعلی اسمعیلیاستادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، بوشهر، ایران(نویسنده مسئول)0000-0002-4856-3035محمدعلی شهریاریاستادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، بوشهر، ایرانمحمد پارسادانشآموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، بوشهر، ایرانJournal Article20210916Middle East; Complex regions, with an intertwined structure and the structure of the international system, which includes the security of the region as well as the foundation of international relations of states in the future. The aim, therefore, is to answer the question of what effect the polarization developments in the international system between 1980 and 2021 have had on the conflicts and security of the Middle East? It can be said that the Middle East region is facing a pervasive and comprehensive insecurity due to the internal situation and the structure of the international system, so such regions can not, in terms of security, the impact of the international system on their orientations, policies and strategies. To prevent. In the current era of the international system, this influence on the Middle East sub-system has been very special. The findings of this study are based on the fact that with the disappearance of the bipolar system in 1991 and the emergence of the US-led unipolar system, the Middle East has experienced systemic turmoil, and the monopoly system (US) in 1991-2021 more than the bipolar system (America and the Soviet Union) In the years 1980-1991, he was influential in creating conflict and war in the Middle East. The expansion of the depth and scope of political, social, economic, and cultural instability in the Middle East is one of the consequences of such a situation. The research method is descriptive-analytical and using library resources.خاورمیانه؛ منطقهای پیچیده، با ساختاری درهمتنیده و متکثر از ساختار نظام بینالملل است که دربرگیرنده امنیت منطقه و همچنین زمینهساز روابط بینالملل دولتها در آینده میباشد. ازاینرو هدف پاسخ به این سؤال است که تحولات قطببندیها در نظام بینالملل در بازه زمانی 2021-1980 چه تأثیری بر مناقشات و امنیت خاورمیانه داشته است؟ میتوان بیان کرد منطقه خاورمیانه با توجه به شرایط داخلی و همچنین ساختار نظام بینالملل با یک ناامنی فراگیر و همهجانبه روبرو هستند بنابراین اینگونه مناطق نمیتوانند در بعد امنیتی، از تأثیر نظام بینالملل بر سمتگیریها و سیاستها و استراتژیهای خود ممانعت به عملآورند. در دوره کنونی نظام بینالملل این تأثیرپذیری بر زیرنظام خاورمیانه بسیار ویژه بوده است. یافتههای این پژوهش بر این مبنا است که با محو نظام دوقطبی در سال 1991 و همچنین ظهور نظام تکقطبی به رهبری آمریکا، خاورمیانه دچار آشوب سیستمی شده است، و نظام تکقطبی (آمریکا) در سالهای 2021-1991 بیش از نظام دوقطبی (آمریکا و شوروی) در سالهای 1991-1980 در ایجاد منازعه و جنگ در خاورمیانه تأثیرگذار بوده است. گسترش عمق و دامنه بیثباتیهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در خاورمیانه یکی از پیامدهای چنین وضعیتی است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای میباشد.https://irlip.um.ac.ir/article_42885_f10ca1e873fd6e20d5983cb1c14e2308.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه ایرانی سیاست بین الملل2322-347211220230321Procedural Principles Ruling the Utilization of Tigris-Euphrates River Basinاصول شکلی حاکم بر بهرهبرداری از حوضۀ دجله و فرات4288610.22067/irlip.2022.72642.1156FAاعظم امینیاستادیار حقوق بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد، ایران( نویسنده مسئول)0000-0003-3580-8459محمد عابدیاستادیار حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد، ایرانالناز نساریدانش آموخته دکتری، پژوهشگر و مدرس حقوق بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی،دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20210921Procedural Principles Ruling the Utilization of Tigris-Euphrates River Basin. Procedural principles represent a normative framework and play a notable role in regulating water law. In addition, procedural principles could help in preventing the occurrence of disputes. Cooperation, evaluation of environmental impacts and the principle of information and consultation with related countries are the most important procedural principles. These obligations reflect customary rules of law and also are specified in many bilateral, multilateral and international documents. Considering procedural principles together with the practice of Tigris-Euphrates basin countries illustrates that although the neighbouring countries are members of multiple international and bilateral agreements and organs, but in practice the region lacks an effective and sustainable approach in implementing the procedural obligations, which has been leaded to negative impacts on substantial obligations such as no harm and equitable and reasonable utilization.<br />Tigris and Euphrates basin, Procedural Principles, Obligation to Cooperation, Obligation to Evaluate Environmental Impacts, Obligation to Information and Consultationاصول شکلی حاکم بر بهرهبرداری از حوضه دجله وفرات<br />اصول شکلی با ارائه چارچوب هنجاری لازم برای اجرای تعهدات ماهوی، نقشی مهم در تنظیم حقوق آب ایفا میکنند. بعلاوه، اصول شکلی میتوانند به جلوگیری از بروز اختلافات کمک کنند. مهمترین این اصول عبارتاند از اصل همکاری، اصل ارزیابی زیستمحیطی و اصل اطلاعرسانی و مشورت با کشورهای آسیبدیده. اصول مزبور علاوه بر آنکه در زمرۀ قواعد عرفی تلقی میشوند، در برخی کنوانسیونهای بینالمللی، اسناد بینالمللی و توافقهای دوجانبه نیز تصریح شدهاند. ارزیابی این تعهدات و رویه دولتهای کناره دجله و فرات نشان میدهد که با وجود عضویت این دولتها در پارهای از اسناد و نهادهای بینالمللی و توافقهای دوجانبه، در عمل رویکرد موثر و پایداری در اجرای جامع این اصول وجود ندارد و عدم همکاری در اجرای تعهدات شکلی، در تحقق تعهدات ماهوی این حوضه آبریز –از جمله تعهد به بهرهبرداری منصفانه و متعارف و عدم آسیب رسانی- تاثیر منفی داشته است.https://irlip.um.ac.ir/article_42886_987679e5d6e5e081f894131eefd15b6d.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه ایرانی سیاست بین الملل2322-347211220230321The appearance of the lady envoys and diplomatic etiquette in their missions in Shahnamehویژگی های دیپلماتیک بانوفرستادگان به روایت شاهنامه4288710.22067/irlip.2022.21484.0FAماندانا تیشه یاردکترای مطالعات بین الملل از دانشگاه جواهرلعل نهرو هندوستان، عضو هیات علمی گروه مطالعات منطقه ای موسسه اموزش عالی بیمه اکو در دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20201220Shahnameh is a valuable historical document in the field of diplomatic relations between Iran and other great governments in ancient times. In this great book, one can clearly see how diplomats played a role in the expansion of political relations between governments. This article tries to address the small number of cases in which lady diplomats were sent from one court to another. Based on this research, 9 lady envoys can be found throughout the stories of Shahnameh. By narrating the missions of each of the lady envoys and analyzing the content of these accounts, the author recounts their behavioral characteristics and how these lady diplomats carried out the mission. Among the results of this study, it can be noted that although sending women as envoys was not very common, but in the existing stories, these diplomats have been able to complete their missions successfully. It can also be seen in all these stories that women diplomats, without the need to show masculine behavior, have been able to do their job properly while maintaining feminine characteristics. The three main characteristics of "perspicacity, secrecy and peace-making", along with wisdom, ingenuity, intelligence, knowledge of political issues, eloquence, neatness, honesty and awareness of diplomatic etiquette have been the main characteristics of these envoys.شاهنامه فردوسی، سندی ارزشمند در زمینه روابط دیپلماتیک میان دولت های بزرگ در دوران باستان است. در این کتاب سترگ، به خوبی می توان دید که چگونه دیپلمات ها در گسترش روابط سیاسی میان دولت ها به ایفای نقش می پرداختند. در این نوشتار کوشیده شده است تا به اندک شمار مواردی که دیپلمات های اعزامی از یک دربار به بارگاهی دیگر، بانوان بوده اند، پرداخته شود. بر پایه این پژوهش، در سراسر داستان های شاهنامه می توان ۹ فرستاده بانو یافت. نویسنده با بازگویی روایت ماموریت های هر یک از بانو فرستادگان، ویژگی های رفتاری و گفتاری ایشان و چگونگی انجام ماموریت توسط این دیپلمات ها را بازگو کرده است. از جمله نتایج به دست آمده از این پژوهش می توان به این نکته اشاره کرد که اگرچه اعزام بانوان به عنوان فرستادگان چندان رواج نداشته، اما در داستان های موجود، این دیپلمات ها توانسته اند ماموریت های خود را با پیروزی به پایان رسانند. همچنین در همه این داستان ها می توان دید که بانوان دیپلمات بدون آنکه نیاز باشد رفتاری مردانه از خود نشان دهند، با حفظ ویژگی های زنانه، توانسته اند وظیفه خود را به درستی به انجام رسانند. رازداری، خردمندی، تیزهوشی، حاضر جوابی، آگاهی از مسایل سیاسی، سخندانی، آراستگی، راستگویی و آشنایی با آداب دیپلماتیک از ویژگی های اصلی این بانو فرستادگان بوده است.https://irlip.um.ac.ir/article_42887_cbeaabdb6ab991a1c611b677170bb03e.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه ایرانی سیاست بین الملل2322-347211220230321Iran's Nuclear Crisis and the Discourse of Iranophobia in the mediaچهارچوبهای رسانهای بحران هستهای و گفتمان ایرانهراسی4288810.22067/irlip.2022.21525.0FAآرش رئیسی نژاداستادیار روابط بینالملل،٬ دانشکده حقوق و علوم سیاسی ،دانشگاه تهران،تهران،ایران0000-0003-3552-8430Journal Article20210518Iran’s Nuclear Program (INP) has attracted many eyes and thoughts. While much ink has been spilled on its evolution and its impact on the international security and the middle-eastern politics, it seems there has been a theoretical void in the explanation of this multi-dimensional crisis. Such an unfortunate poverty is no more obvious than in the framing INP by the media. In fact, the impacts of media on conflicts and crisis in general, and on INP in particular, has been recently devalued. Thus, a voyage of the connections of the media framing and INP has been so far intact. The present study is an attempt to give a historical narrative on how the media have framed the trajectory of INP. We will accomplish this mission by locating the impacts of media on INP within an examination of the larger historical context. In this framework, the proposed work will undertake tracing the history of the ebbs and flows within the media—i.e., CNN and Fox News— coverage of INP, explaining how media covered INP. On this reading, the present work is a historiography. It provides a theoretical plot to narrate a story, a story of the history of INP through the lens of media.در دو دهه اخیر، بحران هستهای ایران در مرکز توجه اندیشمندان روابط بین الملل قرار گرفته است. با وجود چاپ کتاب های گوناگون درباره ریشه ها، پویایی و تاثیرات آن بر امنیت بین الملل و سیاست خاورمیانه، برخی زوایای بحران هستهای ، به ویژه نقش رسانه در چارچوببندیکردن آن، نادیده انگاشته شده است. از این رو، نوشته پیش رو تلاشی برای تحلیل و تبیین نقش رسانه در چارچوببندیکردن بحران هستهای ایران است. نوشته پیش رو تلاشی است در بررسی نقش رسانه های اصلی امریکا، سیانان و فاکسنیوز ، در چارچوببندیکردن برنامه هستهای ایران. «سیانان و فاکسنیوز چگونه و با چه سازوکاری برنامه هستهای ایران را چارچوببندی کردهاند؟» این پرسشِ محوری نوشته پیش روست که خوانشی تحلیلی از نقش رسانهها در چارچوببندی بحران هستهای ایران را نمایان میسازد. فرضیه پژوهش این امر است که چارچوبهای رسانه ای تولیدی توسط این دو رسانه امریکایی هم برسازنده و هم تشدیدکننده گفتمان ایرانهراسی هستند. نوشته با کاربرد روش ردیابی فرایند و تکیه بر تحلیل محتوای کیفی٬ خوانشی تاریخی از بحران هستهای ایران از دریچه رسانه های غربی را روایت کرده و نشان می دهد که نوشته با تحلیل رخدادهای کلیدی به عنوان " بافتار و زمینه" به نقش فاکس نیوز و سیانان با کارکرد خود به عنوان "فزون ساز" و تولید تیتر و تحلیلّهای جهتساز به عنوان "متن" از برنامه هستهای ایران به عنوان "هدف" کوشیده تا مردم امریکا به عنوان "شنوندگان" را متقاعد سازد.https://irlip.um.ac.ir/article_42888_6514d4bdb7f98f644670c0d410c6e064.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه ایرانی سیاست بین الملل2322-347211220230321Investigating the competitive advantage of French economic power in Europeمزیت رقابتی قدرت اقتصادی فرانسه در اروپا4288910.22067/irlip.2022.69352.1046FAریحانه صالحآبادیدکترای جغرافیای سیاسی،دانشگاه تربیت مدرس،دانشکده علوم انسانی،تهران،ایران(نویسنده مسئول)سیروس احمدی نوحدانیاستادیار جغرافیای سیاسی ،دانشگاه تربیت مدرس،دانشکده علوم انسانی،تهران،ایرانساجد بهرامی جافدانشجوی دکترای جغرافیای سیاسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد،ایرانJournal Article20210315Measuring the level of power of countries and comparing them with each other is one of the topics studied in geopolitical knowledge. Geopolitical knowledge means the optimal use of geographical sources of power in relations between actors. Therefore, the main question of the research is how the economic power of France is compared to its regional competitors? To answer this question, the research method has been used descriptively-analytically and its purpose has been applied. The present study is conducted in two dimensions. In the first stage, the required information was studied through documentary study and libraries. Then, the goals, important strategies to achieve the goals and capabilities of France's economic power were entered into the Meta-SWOT software; Therefore, the purpose of this study is to examine the competitive advantage of French economic power compared to regional competitors in Europe. The results show that according to the advantages and capabilities of France in comparison with the countries in question, there is a kind of competitiveness that can depict the level of economic power of France according to the resources and capabilities of other countries in the region. The obtained results show that the most important advantages of France's power over competitors (Norway, Belgium, Croatia, Czech Republic, Germany, England, etc.) include innovation capacity, high-tech export, scientific technology level, investment attraction. Foreign and knowledge-based economies have been the most strategic resources and economic capabilities to become economic power, respectively. And variables such as doubts and uncertainty that people have about the social and economic situation, the existing economic structure, controlling high unemployment rates, slow economic growth are considered to be the most persistent problem facing the economic power of France. Global market dominance, global trade share with 4 points, Gini index with 3.9 points, GDP and overseas investment with 3.7 points, economic complexity with 3.6 points, high-tech exports with 3.5 points, respectively, the most strategic France's economic resources and capabilities have been to become an economic power. The comparison of France's level of competition with other European competitors showed that Norway, the United Kingdom, Germany, Sweden and Switzerland had the highest level of economic competition with France.سنجش سطح قدرت کشورها و مقایسه آنها با یکدیگر یکی از موضوعات مورد بررسی در دانش ژئوپلیتیک است. دانش ژئوپلیتیک به معنای استفاده بهینه از منابع جغرافیایی قدرت در مناسبات بین بازیگران است. برایناساس سؤال اصلی تحقیق بدین صورت مطرح میگردد که وضعیت قدرت اقتصادی کشور فرانسه در مقایسه با رقبای منطقهای خود چگونه است؟ برای پاسخگویی به این سؤال از روش تحقیق بهصورت توصیفی – تحلیلی و هدف آن نیز کاربردی استفاده شده است. تحقیق حاضر در دو بعد صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان می-دهد که باتوجه به مزیتها و قابلیتهای فرانسه در مقایسه با کشورهای موردنظر نوعی رقابتپذیری وجود دارد که میتواند میزان قدرت اقتصادی فرانسه را باتوجهبه منابع و قابلیتهای سایر کشورها در منطقه ترسیم نماید. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که مهمترین مزیتهای قدرت فرانسه در برابر رقبا (نروژ، بلژیک، کرواسی،و ... ) شامل ظرفیت نوآوری، صادرات تکنولوژی سطح بالا، سطح تکنولوژی علمی، جذب سرمایهگذاری خارجی و اقتصاد دانش محور به ترتیب استراتژیکترین منابع و قابلیتهای اقتصادی برای تبدیل شدن به قدرت اقتصادی بودهاند. و متغیرهایی مانند تردیدها و عدم اطمینانی که مردم نسبت به وضعیت اجتماعی و اقتصادی، با دوامترین مشکل و مسئله فراروی قدرت اقتصادی فرانسه محسوب میشوند. میزان تسلط بر بازارهای جهانی، سهم در تجارت جهانی با امتیاز 4، شاخص جینی با امتیاز 3.9، تولید ناخالص داخلی و سرمایهگذاری خارج از مرز با امتیاز 3.7، پیچیدگی اقتصادی با امتیاز 3.6، صادرات سطح تکنولوژی بالا با امتیاز 3.5 به ترتیب استراتژیکترین منابع و قابلیتهای اقتصادی کشور فرانسه برای تبدیل شدن به قدرت اقتصادی بودهاند.https://irlip.um.ac.ir/article_42889_3bc084c1bba630814937b6c17f77580f.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه ایرانی سیاست بین الملل2322-347211220230321The Rise of New Leftist Governments in Latin America after The Cold Warظهور دولتهای نوچپگرا در آمریکای لاتینِ پساجنگ سرد4289010.22067/irlip.2022.69130.1039FAمهدی فاخریدانشیار دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)0000-0002-6083-8724پریسا رضایی فدشکویهدانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای، دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، تهران، ایران0000-0001-7830-757XJournal Article20210418At the beginning of the 21st century, Latin America experienced an unprecedented wave of victories by leftist presidential candidates. Turning left is a significant development in an area where strong neoliberal political and economic policies emerged after the Cold War. The main purpose of this study is to explain the various causes and factors for the emergence of new leftist governments in Latin America. The main question of this study is, "How did the new leftist governments come to power in Latin America, and what were the factors influencing the left turn in the region?". The hypothesis is that "various national, regional, and international factors have contributed to the left turn in Latin America, and the rise of these new leftist has had significant national and regional implications". The conceptual framework of this research is the World-Systems Theory of John Foran and to study the details, we have used the descriptive-analytical research method. According to the results of this study, the return of leftism in Latin America in the period 1998-2010 was due to long-term structural factors, such as inequality and institutional democracy; There have also been short-term factors such as the inefficiency of the neoliberal economic model in the region and the economic crisis of 1998-2002. The boom in basic goods after 2002 also provided the resources needed to consolidate the dominance of left-wing parties.آمریکای لاتین در ابتدای قرن بیست و یکم، شاهد موج بی سابقه ای از پیروزی های نامزدهای چپگرا در انتخابات های ریاست جمهوری بود. چرخش به چپ در منطقه ای که پس جنگ سرد، سیاست های نئولیبرال سیاسی و اقتصادی قدرتمندانه ظاهر شده بود، تحولی قابل توجه به حساب می آید. هدف اصلی این پژوهش، توضیح علل و عوامل مختلف روی کار آمدن دولت های چپگرای نوین در آمریکای لاتین است. سوال اصلی این تحقیق است که «دولت های چپگرای نوین چگونه در آمریکای لاتین به قدرت رسیدند و عوامل موثر بر چرخش به چپ در این منطقه چه بوده است؟». فرضیه ی در نظر گرفته شده این است که «عوامل مختلف ملی، منطقه ای و بین المللی در چرخش به چپ در آمریکای لاتین موثر بوده است و قدرت گرفتن این جریانات نوچپگرا، تاثیرات قابل توجهی در سطح ملی و منطقه ای داشته است». چارچوب مفهومی این پژوهش، نظریه نظام جهانی جان فوران است و برای بررسی جزییات و چگونگی این رابطه، از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بهره گرفته شده است. طبق یافته های این پژوهش، بازگشت چپگرایی در آمریکای لاتین در دوره 2010-1998 میلادی ناشی از عوامل بلند مدتِ ساختاری، نظیر نابرابری و دموکراسی نهادی شده؛ و نیز عوامل کوتاه مدتی مانند ناکارآمدی اجرای مدل نئولیبرالیستی اقتصاد در این منطقه و بحران اقتصادی 1998-2002 میلادی بوده است. رونق کالاهای اساسی بعد از 2002 میلادی نیز منابع لازم را برای تثبیت حاکمیت احزاب چپ فراهم کردhttps://irlip.um.ac.ir/article_42890_aeab6963282fc02193ab2dd398a17f08.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه ایرانی سیاست بین الملل2322-347211220230321Explaining Afghanistan's national security with respect to the US-Iran conflict (2001-2021)تبیین امنیتملی افغانستان در پرتو منازعه امریکا و ایران (2001-2021)4289110.22067/irlip.2022.72753.1162FAسیداحمد فاطمی نژاداستادیار روابط بین الملل،دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد،ایران( نویسنده مسئول)سیدمجتبی علویدانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل،دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد،ایرانJournal Article20210928The 20-year period of US presence in Afghanistan after 2001 was one of the periods in which conflict and insecurity continued to prevail in Afghanistan. Various factors can be mentioned for this insecurity, one of which has been the competition of foreign actors in Afghanistan.The present study seeks to answer the question of what consequences the US-Iranian rivalry and conflict have had for Afghanistan's national security?The research hypothesis is that the US-Iran conflict in Afghanistan has weakened Afghanistan's national security by increasing the armed conflict, weakening the Afghan government , and reducing the growth of trade relations between Iran and Afghanistan.To test the hypothesis, the theoretical framework of national security and explanatory method have been used. In this regard, on the one hand, some regional and international issues in dispute between the two countries and on the other hand, some differences between them regarding Afghanistan, have provided the ground for competition and conflict between them in Afghanistan.Therefore, the policy of the two countries towards Afghanistan has a completely security basis and the pursuit of the parties to ensure their national interests has led them to act against each other's interests in Afghanistan.The findings show that these measures have implications for Afghanistan's national security in military, political and economic dimensions.دوره بیست ساله حضور امریکا در افغانستان پس از سال 2001 یکی از دورههایی بود که طی آن کماکان منازعه و ناامنی در افغانستان رواج داشت. عوامل مختلفی برای این ناامنی میتوان ذکر کرد که یکی از آنها، رقابتهای خارجی در میدان افغانستان بوده است. اکنون که حضور مستقیم نظامی امریکا در افغانستان به پایان رسیده، فرصت مناسبی برای بررسی پیامدهای حضور این کشور برای امنیت افغانستان از منظرهای مختلف است. بنابراین، پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که رقابت و منازعه آمریکا و ایران چه پیامدهایی برای امنیت ملی افغانستان به همراه داشته است؟ فرضیهی پژوهش این است که منازعه آمریکا و ایران در میدان افغانستان از بعد نظامی با افزایش منازعات مسلحانه، از بعد سیاسی با تضعیف دولت مرکزی، و از بعد اقتصادی با کاهش رشد مناسبات تجاری میان ایران و افغانستان باعث تضعیف امنیت ملی افغانستان شده است. جهت بررسی فرضیه از چارچوب نظری امنیت ملی و روش تبیینی استفاده شده است. در این راستا، از یکسو برخی مسائل منطقهای و بینالمللی مورد منازعه میان دو کشور و از سوی دیگر برخی اختلافات میان آنان در رابطه با افغانستان، زمینهی رقابت و منازعه میان آنها در میدان افغانستان را فراهم آورده است. از این رو سیاستگذاری دو کشور در قبال افغانستان کاملا مبنای امنیتی داشته و پیگیری طرفین جهت تامین منافع ملی خود منجر به اقدام آنان علیه منافع یکدیگر در خاک افغانستان شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اقدامات مذکور پیامدهایی برای امنیتملی افغانستان در ابعاد نظامی، سیاسی و اقتصادی به همراه داشته است.https://irlip.um.ac.ir/article_42891_b1757ae7aed3caf32d0e2039c306b3fe.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه ایرانی سیاست بین الملل2322-347211220230321Jihad and the political in Afghanistan
(1978-1988)جهاد و امر سیاسی در افغانستان (1988-1978)4289210.22067/irlip.2022.71612.1124FAابوالفضل فصیحیدانشجوی دکترای علوم سیاسی،دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران،ایرانرضا خراسانیاستادیار علوم سیاسی،دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران،ایران(نویسنده مسئول)Journal Article20210801This study attempts to provide a new interpretation of the phenomenon of jihad in contemporary Afghanistan. With the Soviet invasion of Afghanistan, the Afghan people waged jihad against the Soviet Union and its dictatorial regime in Afghanistan. Jihad is a category that has a long history in Afghanistan. The process of producing the myth of jihad began in the 1970s. The process of producing the myth of jihad took place in the social conscious of Afghan society and through icons. Icons are symbols that evoke the whole work on the myth behind it. In this regard, we can name three icons for the myth of jihad: the icon of colonialism, the icon of mercenary and handcuffed government and the icon of the oppressed. The myth of jihad led to the construction of the political cause by transforming religious groups into political entities and creating antagonism and otherness. The political myth of jihad mobilized religious groups and turned them into political groups. The other, created by the myth of jihad, was seen as an enemy to be fought. Eventually this process led to the fall of the communist government in Afghanistan.این پژوهش کوشیده است تفسیر جدیدی از پدیدهی جهاد در افغانستان معاصر ارائه کند. با حملهی شوروی به خاک افغانستان، مردم افغانستان به جهاد علیه شوروی و رژیم دستنشاندهی آن در افغانستان پرداختند. جهاد مقولهای است که پسزمینهی تاریخی طولانی در افغانستان دارد. از دههی ۱۹۷۰ فرایند تولید اسطورهی جهاد آغاز شد. فرایند تولید اسطورهی جهاد در ناخودآگاه اجتماعی جامعهی افغانستان و بهوسیلهی آیکونها صورت گرفت. آیکونها، نمادهایی هستند که کل کار بر روی اسطورهای که در پشت آن نهفته است را به خاطر میآوردند. در این زمینه میتوان از سه آیکون برای اسطورهی جهاد نام برد: آیکون استعمار، آیکون حکومت مزدور و دستنشانده و آیکون مستضعفین. اسطورهی جهاد با تبدیل کردن گروههای مذهبی به موجودیتهای سیاسی و ایجاد آنتاگونیسم و دیگریسازی، به برساخته شدن و برکشیده شدن امر سیاسی منجر شد. اسطورهی سیاسی جهاد موجب بسیج گروههای مذهبی و تبدیل شدن آنها به گروهبندیهای سیاسی شد. دیگریِِ برساخته شده توسط اسطورهی جهاد بهعنوان دشمنی تلقی شد که باید علیه آن جنگید. در نهایت این فرایند به سقوط حکومت کمونیستی در افغانستان منجر شد.https://irlip.um.ac.ir/article_42892_75795206350956be8091dc8426df73bf.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه ایرانی سیاست بین الملل2322-347211220230321Investigating the Legitimacy of Iran Missile Operation against Ain al-Assad Military Baseمشروعیت اقدام موشکی ایران علیه پایگاه نظامی عین الاسد4289310.22067/irlip.2022.72007.1139FAغلامعلی قاسمیدانشیار گروه حقوق بین الملل، دانشکده حقوق دانشگاه قم، قم،ایرانمحمد ستایش پوراستادیار گروه حقوق بین الملل ،دانشکده حقوق دانشگاه قم، قم،ایران(نویسنده مسئول)0000-0001-9647-9391Journal Article20210814Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC) of Islamic Republic of Iran’s(IRI) missile operation against military base of United States of America (USA) called, Ain al-Assad, following the US drone strike and martyrdom of Genaral Haj Qasem Soleimani and some of other islam defendants, has raised various opinions considering the legitimacy of the action in question. Countermeasure, self-defence and consent are three circumstances that have been raised in legal teachings and doctrines regarding the said issue. Pursuant to customary international law and article 20 of International law commission’s draft articles on international responsibility of states for international wrongful act (ARSIWA 2001), Iraq’s consent authorizes that the islamic republic of iran’s operation in iraq’s territory, does not violate territorial integrity of Iraq and does not consider as intervention in its internal affairs. Countermeasures can not affect state obligation not to use of force and demand of Islamic community of IRI for hard revenge, does not mean that the missile action is a reprisal, as in some doctrines has been said. Regarding the seriality of US internationally wrongful acts in this regard and the evidences that show the commitment of more similar wrongs, the Islamic Republic of Iran’s action is the legitimate self-defence as the inherent right has been explicited in article 51 of the UN charter. This should not be regarded as pre-emptive (anticipatory) or preventive defence but as a chain of infringements by the US makes that the IRI act would be considered self-defence which is legitimate and legal in international law.اقدام موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران علیه پایگاه نظامی آمریکا موسوم به عین الاسد، که متعاقب حمله پهبادی آمریکا و شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و چند تن از یاران ایشان در عراق صورت گرفت، نظریات مختلفی را در مورد مشروعیت آن به دنبال داشته است. اقدام متقابل، دفاع مشروع و رضایت سه عاملی هستند که دراین باره در انگاره ها و آموزه های حقوقی مطرح شده اند. طبق حقوق بین الملل عرفی و ماده 20 مواد 2001 درموردمسئولیت بین المللی دولت ها، رضایت کشورعراق موجب می شودکه اقدام جمهوری اسلامی ایران دراین کشور،موجب نقض تمامیت ارضی عراق و مصداق مداخله در امور داخلی نباشد. در این باره، اقدام متقابل، نمی تواند تعهد کشورها به عدم توسل به زور را متأثر سازد و خواسته جامعه اسلامی ایران در مورد «انتقام سخت»، به آن معنا نیست که اقدام موشکی یادشده یک اقدام تلافی جویانه، در معنای خاص کلمه، به آن گونه که در برخی انگاره های حقوقی بین المللی آمده است قلمداد شود. در این باره، با توجه به سریالی بودن عمل متخلفانه ایالات متحده آمریکا و نیز وجود قرائن از مقامات رسمی مبنی بر ادامه چنین عمل متخلفانه ای، دریافته می شود که اقدام جمهوری اسلامی ایران، دفاع مشروع بدان نحو که به عنوان حقی ذاتی در ماده 51 منشور ملل متحد آمده است، دانسته شود. این امر، نباید به منزله دفاع مشروع پیش دستانه قلمداد گردد بلکه زنجیره ای بودن اعمال متخلفانه آمریکا موجب می شود که اقدام جمهوری اسلامی ایران در قالب دفاع مشروع در حقوق بین الملل مشروع و قانونی باشد.https://irlip.um.ac.ir/article_42893_f953c0e59978e1a74a16cd8ae570ecda.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه ایرانی سیاست بین الملل2322-347211220230321Theory of ontological selection; a framework for futurology of International phenomenaنظریۀ گزینش هستیشناسانه:چهارچوبی برای آیندهپژوهی پدیدههای بینالمللی4289410.22067/irlip.2022.68304.1016FAغلامرضا کحلکیدانشجوی دکتری روابط بین الملل، گروه حقوق و علوم سیاسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.عبدالرضا بایاستادیار علوم سیاسی و روابط بین الملل، گروه حقوق و علوم سیاسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران(نویسنده مسئول)علی محمدزادهمحمدزاده، علی، استادیار علوم سیاسی و روابط بین الملل، گروه حقوق و علوم سیاسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.Journal Article20210113The international community organization with a "systemic approach" to it consists of the following systems whose analysis and future research of their actions is of great importance for experts in the field of international relations. A systemic approach to analyzing international phenomena is based on understanding their totality. Accordingly, an understanding of the sources or, as the present article points out, the "genes" that make up the systems of member organizations of the International Community is essential to understanding their "perceptions" and "best selections." An attempt was made to present new theories for the analysis of phenomena in the international arena and look at the system with a comprehensive approach and its material and semantic elements should be considered in presenting a theory with the title of "ontological selection". In presenting these theoretical systems, attention was drawn to all analytical elements which should have been considered to present a theoretical system; In fact, were considered the concepts of anthropology, ontology, epistemology, and methodology as well as levels of analysis. Besides, was the attention to the "teleos" which is the result of the materialistic or semantic construction of the identities, ideologies, and goals of the systems. In the following article also attention to deviate from the teleos which has been effective in understanding, analyzing and futurology of actions of systems; as well as attention to the others' actors semantic processes. Believes that by understanding the perceptions and teleological choices of systems, we will be able to analyze and research the future of their actions; Obviously, the proposed theoretical system should be used to analyze various phenomena, which the author will focus on in the future.سازمان جامعهبینالمللی با رویکرد سیستمی به آن، متشکل از ذیل سیستمهایی است که تحلیل و آیندهپژوهی کنشهای آنها از اهمیت بسیاری نزد متخصصان حوزه روابطبینالملل برخوردار است. رویکرد سیستمی برای تحلیل پدیدههای عرصهبینالملل، مبتنی بر درک کلیت آنها است. بر این اساس، درک منابع یا آنگونه که نوشتار پیش رو به آن اشاره میکند، ژنهای سازنده سیستمهای عضو سازمان جامعهبینالملل، برای فهم «ادراک»ها و «بهگزینش»های آنان ضروری است. تلاش شد تا نظریهای جدید برای تحلیل پدیدههای عرصهبینالملل ارائه شود و به سیستم با رویکردی جامع نگریسته شده و عناصر مادی و معنایی آن در ارائه نظریهای با عنوان «گزینش هستیشناسانه» مدنظر قرار گیرد. در ارائه این دستگاه نظری، بهتمامی عناصر تحلیلی که میبایست برای ارائه دستگاهی نظری نسبت به آنها اهتمام داشت، توجه شد؛ درواقع، مفاهیم انسانشناسی، هستیشناسی، معرفتشناسی و روششناسی ونیز سطوح تحلیل در ارائه دیدگاه سیستمی مذکور، مدنظر قرار گرفت. علاوه بر این، به «غایت» که حاصل برسازی مادیگرایانه و یا معناگرایانه هویتها، ایدئولوژیها و اهداف سیستمها است، توجه شد. در نوشتار پیش رو همچنین به چگونگی انحراف از غایت که بر درک، تحلیل و آیندهپژوهی کنشهای سیستمها مؤثر بوده و نیز، فرآیندهای معنایی دگرگرایانه، توجه شده است. بر این باور است که با درک ادراکها و بهگزینشهای غایتگرایانه سیستمها، قادر خواهیم بود که نسبت به تحلیل و آیندهپژوهی کنشهای آنها اقدام کنیم؛ بدیهی است که دستگاه نظری ارائهشده میبایست برای تحلیل پدیدههای گوناگون مورداستفاده قرار گیرد که اهتمام نگارنده در آینده معطوف به این مهم خواهد بود.https://irlip.um.ac.ir/article_42894_cb5e4636ba2862898d1d284419cf1eb5.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه ایرانی سیاست بین الملل2322-347211220230321Connecting China's economic interests to its military-security strategy in the Middle East and North Africaپیوند افزایش منافع اقتصادی با راهبرد نظامیامنیتی چین در منطقۀ منا4289610.22067/irlip.2022.68190.1013FAمحمدصادق کوشکیاستادیار مطالعات منطقه ای،دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران،تهران،ایران، (نویسنده مسئول)احمد رمضانیدانشجوی دکترای مطالعات منطقه ای،دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران،تهران،ایران0000-0003-4276-4554Journal Article20210412Since the early 1990s, China has moved its energy supply to develop and expand cooperation with countries in the MENA region. The country also intensified its cooperation with the countries of the MENA region in 2004 by establishing the Arab-Chinese Cooperation Forum. China's economic presence in the MENA region is growing. The main question of the article is how will the Chinese military-security presence in the MENA region increase? The paper hypothesizes that China's growing economic presence and investment require a military presence to secure it. Findings show that increasing China's interests in the MENA region (maintaining energy security, protecting half a million citizens and investment companies) will be the main reason for the increase in China's security-military presence and influence in the MENA region. By applying the theory of realism and descriptive-analytical method, the relevant issues will be tried and examined. The documentary method will also be the basis for collecting material in this article.چین از اوایل دهه 1990 بهتبع تأمین انرژی خود به سمت توسعه و بسط همکاری با کشورهای منطقه منا حرکت کرد. این کشور از سال 2004 نیز با ایجاد مجمع همکاری دولتهای عرب-چین، به همکاریهای خود با کشورهای منطقه منا تحرک بخشید. حضور اقتصادی چین در منطقه منا در حال افزایش است. سؤال اصلی مقاله این است که چگونه حضور نظامی-امنیتی چین در منطقه منا افزایش خواهد یافت؟ فرضیه مقاله این است که حضور اقتصادی و سرمایهگذاریهای فزاینده چین، حضور نظامی را برای تأمین امنیت آن میطلبد. یافته-های پژوهش نشان میدهد که افزایش منافع چین در منطقه منا (حفظ امنیت انرژی، صیانت از نیم میلیون شهروند و شرکتهای سرمایه-گذار) مسبب اصلی افزایش حضور و نفوذ امنیتی-نظامی چین در منطقه منا خواهد شد. با کاربست نظریه واقعگرایی و روش توصیفی-تحلیلی سعی خواهد شد مباحث مربوطه مطرح و مورد بررسی قرار گیرد. روش اسنادی نیز مبنای گردآوری مطالب در این مقاله خواهد بود.https://irlip.um.ac.ir/article_42896_43d22f83e1b48704cd29b265e1824a7b.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه ایرانی سیاست بین الملل2322-347211220230321Regionalization of Great Powers Intervention and Russia's Middle East policyمنطقهایشدن مداخلۀ قدرتهای بزرگ و سیاست خاورمیانهای روسیه4289710.22067/irlip.2022.71569.1120FAولی گلمحمدیاستادیارگروه روابط بینالملل ،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران،(نویسنده مسئول)آرمینا آرمدانش آموخته دکترای روابط بین الملل، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران،تهران، ایران.Journal Article20210719This article aims to re-think the main arguments on Russian Middle East policy. According to the mainstream views, the West plays a pivotal role in shaping Russia's Middle East policy, and Moscow's presence in the Middle East has largely been interlinked to Russia’s changing relations with the United States. Not having considering the international dynamics and complexities of the changing Middle East geopolitics, these contributions continue to argue that Russian Middle East presence is highly intended to challenge the United States and revive the Soviet’s sphere of influence throughout the region. In contrast, this paper offers a multidimensional and multivariable contribution, emphasizes on the regionalization of politics and security in the Middle East and the growing role of regional actors and emerging dynamics that inevitably lead to different options, interests and concerns which necessitates the engagement of great powers, especially Russia. According to regionalization of great powers engagement, Russia's Middle East policy and its increasing intervention in regional developments are influenced by political, security and economic dynamics within the Middle East that has increasingly become the driving force behind a variety of opportunities and threats such as terrorism, energy, arms sales, and foreign relations with the regional states. For Russia, this strong presence in the Middle East does not necessarily mean a return to the revisionist and hegemonic policy of Soviet engagement in the cold war era.پژوهش حاضر بهمنظور فهم چارچوبمند سیاست خاورمیانهای روسیه نگاهی فراتر از ایدههای غالب مطرح میکند. براساس دیدگاههای جریان اصلی، غرب نقش محوری در شکلدهی به سیاست خاورمیانهای روسیه دارد و کم و کیف حضور خاورمیانهایِ مسکو بهطور عمده تابعی از سطح تنش و تشدید اختلافات روسیه با ایالات متحده بوده است. چنین ایدههایی بدون توجه به پویاییهای بینالمللی و پیچیدگیهای محیط در حال تغییر خاورمیانه همچنان براساس یک ذهنیت تئوریک جنگ سردی از احیای نقش شوروی در منطقه و تصمیم روسیه در به چالش کشیدن ایالات متحده سخن میگویند. در مقابل، ایده اصلی این مقاله در عین بهرهبرداری از مفروضههای کلیدی جریان اصلی، به منطقهایشدن سیاست و امنیت در خاورمیانه و نقش فزآینده کنشگران و پویاییهای نوظهور منطقهای تأکید میکند که ناگزیر گزینهها، منافع و دغدغههای متفاوتی پیشروی مداخله قدرتهای بزرگ بهویژه روسیه قرار می دهد. براساس چارچوب منطقهای شدن مداخله قدرتهای بزرگ، سیاست خاورمیانهای روسیه و مداخله فزآینده آن در معادلات منطقهای بیش از آنکه متأثر از متغیرهای سیستمیک همچون پویاییهای روابط با غرب باشد، تحت تأثیر پویاییهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی درون خاورمیانه است که بهطور فزآیندهای پیشرانهای تعیینکننده آن منطقهای شدهاند و فرصتها و تهدیدات متنوعی را در حوزههای مختلف تروریسم، انرژی، فروش تسلیحات، و روابط خارجی با دولتهای منطقه پیشروی رهبران عملگرای روسیه گذاشته است. چنین حضوری برای روسیه بهمعنای بازگشت به طرحهای تجدیدنظرطبانه و هژمونیک جنگ سردی نیست.https://irlip.um.ac.ir/article_42897_3bcc871775f5772f9a6384d52ff3b051.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه ایرانی سیاست بین الملل2322-347211220230321The Impact of Justice and Development Party's Middle Eas Foreign Policy on Iranian Foreign Policy (2002-2019)تأثیر سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه در خاورمیانه (2019-2002) بر سیاست خارجی ایران4289810.22067/irlip.2022.73121.1171FAمهناز گودرزیدانشیار گروه روابط بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحداصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران(نویسنده مسئول)0000-0003-2697-2492علی نیکوکاردانشجوی دکترای روابط بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران0000-0003-0551-453XJournal Article20211020Justice and Development Party's Given the geopolitical situation, Territorial geography Connecting to Europe and proximity to Russia and the Middle East On the one hand, and exploiting ideological issues, And historical and cultural commonalities on the other, Foreign policy development is pursued aimed at achieving regional hegemony, Access to energy resources and takeover of Middle Eastern markets, Which challenged both the existing order in the region and relations with Iran, So this article is trying to investigate AKP policies and their effects on Islamic Republic of Iran's foreign policy in the Middle East? <br />This article has covered with a descriptive-analytical approach and using library and documentary information to investigate AKP foreign policy in the region. Research data show That the AKP is trying to do Emphasizing on ideological issues and taking advantage of the role of religion in expanding its influence in the peripheral areas, And on the other hand, it seeks to increase its relative power and increase its acting power in the Middle East Emphasizing structural and geopolitical features, That creates a kind of competition and conflict while working with the Islamic Republic of Iran And direct and indirect effects Both structurally and identically It has influence on Iran and its spheres of influence in the region.حزب عدالت و توسعه با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک، جغرافیای سرزمینی، اتصال به اروپا و نزدیکی به روسیه و خاورمیانه از طرفی و بهره گیری از مسائل ایدئولوژیک و اشتراکات تاریخی و فرهنگی از سوی دیگر، سیاست خارجی توسعه طلبانه ای را به منظور دستیابی به هژمونی منطقه ای، دسترسی به منابع انرژی و تصاحب بازارهای خاورمیانه در پیش گرفت که هم نظم موجود در منطقه و هم روابط با ایران را به چالش کشید، لذا این مقاله در تلاش است تا سیاست های حزب عدالت و توسعه و تاثیرات آن بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را در خاورمیانه بررسی نماید؟<br />این مقاله با رویکردی توصیفی تحلیلی و با استفاده از اطلاعات کتابخانه ای و اسنادی به بررسی سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه در منطقه پرداخته است. داده های پژوهش نشان می دهد که حزب عدالت و توسعه از سویی با تاکید بر مسائل ایدئولوژیک و بهره گیری از نقش مذهب در پی تسری نفوذ خود در مناطق پیرامونی است، و ازسویی هم با تاکید بر ویژگیهای ساختاری و ژئوپلیتیک در پی افزایش قدرت نسبی و افزایش قدرت بازیگری خود در خاورمیانه است که باعث ایجاد نوعی رقابت و تعارض در عین همکاری با جمهوری اسلامی ایران می شود و تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی هم به لحاظ ساختاری و هم به لحاظ هویتی بر ایران و حوزه های نفوذآن در منطقه دارد.https://irlip.um.ac.ir/article_42898_5e959eff0768789fb4de8f1d6b82745f.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه ایرانی سیاست بین الملل2322-347211220230321The Assessment of Political Implications of Southeastern Anatolia Project (GAP) on Kurdsپیامدهای سیاسی پروژۀ آناتولی جنوب شرقی (گاپ) بر کردها4289910.22067/irlip.2022.71841.1135FAاعظم محمدی خسرویدانشجوی دکترای علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران.بهزاد شاهندهاستاد (مدعو)، گروه علوم روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.(نویسنده مسئول)سیداسدالله اطهریاستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قزوین، ایران.داوود هرمیداس باونداستادیار(مدعو)، گروه روابط بین الملل، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20210805Southeastern Anatolia Project (GAP) is one of the largest dams in the whole world, located in Turkish Kurdistan.Delphi method andBarryBuzan’s regional security complex theorywere used as our research methods. The question we’re addressing in this study is “what are the implications of GAP for Kurds' political participationand Turkey’s national identity?”Based on the research hypothesis, the answer to the research question is that GAP can improve Kurds’ political participation, reduce PKK activities, and change the military nature of Kurds’ attempts to political ones. But GAP won’t lead to a common national identity in Turkey. Delphi results with 60% of the vote suggested that GAP has no impact on PKK activities and it hasn’t improved the political participation of Kurds.Delphi results with 73% of the vote indicated the negative effects of GAP on Kurdish identity. Also, Delphi's results with 82% of the vote showed that GAP didn’t lead to a common national identity in Turkey. GAP had not any significant effect on PKK activities and Kurds’ political participation, and these are affected by other parameters. GAP has adverse consequences for Kurdish identity including the destruction of Kurdish antiquities which are a part of their identity. The identity crisis in Turkey is the result of the denial of Kurdish identity by the Turkish government and acts of violence, lack of racial, cultural, historical, and linguistic affinity of the Kurds with the Turks, and the forced inclusion of the Kurds within the political borders of Turkey. Therefore, due to the suppressive attitude of the Turkish government toward Kurdish regions, approaches such as assimilation and projects like GAP will not yield a common national identity in the country.پروژه آناتولی جنوب شرقی (گاپ) از مهمترین پروژههای سد سازی در جهان میباشد، که محل اجرای آن مناطق کردنشین ترکیه است. روش مطالعه در این پژوهش تکنیک دلفی بوده و از نظریه امنیت باری بوزان استفاده شده است. سوال پژوهش این بود پیامد پروژه گاپ بر مشارکت سیاسی کردها و هویت ملی ترکیه چیست؟ پاسخ به سوال در چارچوب فرضیه پژوهش بدینگونه بود که پروژه گاپ میتواند باعث افزایش مشارکت سیاسی کردها، کاهش فعالیتهای پ.ک.ک، تغییر مبارزات کردها از فاز نظامی به فاز سیاسی شود و نمیتواند باعث ایجاد هویت ملی مشترک در ترکیه شود. اما نتایج دلفی با 60% آراء حاکی از عدم تاثیر این پروژه بر کاهش مبارزات پ.ک.ک، با 73% آراء بیانگر پیامدهای منفی پروژه بر هویت کردی و با 82% آراء بیانگر آن است که این پروژه باعث ایجاد هویت ملی مشترک در ترکیه نمیشود. پروژه گاپ تأثیر ملموس بر فعالیت پ.ک.ک و مشارکت سیاسی مردم کرد نداشته و تغییر در این موارد ناشی از متغیرهای دیگر میباشد. پروژه گاپ دارای پیامدهای منفی بر هویت کردی است و از آشکارترین این پیامدها تخریب آثار باستانی کردها که بخشی از هویت آنها است میباشد. به علت انکار هویت کردی توسط دولت ترکیه و اعمال خشونت، نبود قرابت نژادی، فرهنگی، تاریخی و زبانی کردها با ترکها و بالاجبار قرار گرفتن کردها در درون مرزهای سیاسی ترکیه، بحران هویت ملی وجود دارد و استفاده از روشهای چون آسمیلاسیون و پروژههای همچون گاپ به علت نگاه امنیتی دولت به مناطق کردنشین، نمیتوانند باعث ایجاد هویت ملی مشترک در ترکیه شود.https://irlip.um.ac.ir/article_42899_0d538a53ba25b71d66ae7348a09ccbaa.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه ایرانی سیاست بین الملل2322-347211220230321the UN human rights body approach to Iran (2015-2020)شیوۀ مواجهۀ ارکان حقوق بشری سازمان ملل متحد با ایران (2020-2015)4290010.22067/irlip.2022.72370.1148FAمحمد محمودیکیااستادیار گروه اندیشه سیاسی در اسلام، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20210907Human rights violations in the Islamic Republic of Iran are one of Iran's main challenges to the international system, and a wide range of human rights issues have been raised in the form of Special Rapporteurs' reports, UN Secretary-General's reports, and UN General Assembly resolutions. Therefore, considering the dominance of neoliberal institutionalism logic over the existing world order, and the central position of the United Nations in the established order, this study uses the method of documentary review, examines human rights claims against the Islamic Republic of Iran and proposes possible scenarios and operational strategies. To overcome the challenge situation, it deals with three levels: short-term, medium-term and long-term. The findings of this study indicate that although some aspects and contexts of the challenge are rooted in discourse elements as well as different metaphorical language of Iranian human rights discourse and the international system, however, there are several ways to minimize human rights tensions between Iran. And there is an international system and while preserving Islamic and Iranian values in the field of human rights, it is possible to prevent human rights claims and create international challenges for the countryدعاوی نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران یکی از محوریترین چالشهای ایران با نظام بینالمللی بوده و طیف وسیعی از موضوعات و دعاوی حقوق بشری در قالب انتشار گزارشهای گزارشگران ویژه، گزارشهای دبیرکل سازمان ملل متحد و نیز قطعنامههای مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران مطرح شده است. این پژوهش با هدف پاسخ به این سؤال که اسناد حقوق بشری سازمان ملل چه رویکردی را نسبت به ایران برگزیده است و این که برای کاستن از سطح تعارض و چالش چه راهکارهایی را میتوان اندیشید، تلاش دارد تا با کاربست روش مطالعه اسنادی، به بررسی دعاوی حقوق بشری ارکان حقوق بشری سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی ایران و نیز راهکارهای عملیاتی برای برونرفت از وضعیت چالش، در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت بپردازد. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که هرچند برخی از وجوه و زمینههای بروز چالش، ریشه در عناصر گفتمانی و نیز زبان استعارهای متفاوت گفتمان حقوق بشری ایران و نظام بینالملل دارد، با این حال، راهکارهای متعددی برای حداقلسازی تنش در زمینه حقوق بشر میان ایران و نظام بینالمللی وجود داردhttps://irlip.um.ac.ir/article_42900_19af8a3053274e809d88fc905d137548.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه ایرانی سیاست بین الملل2322-347211220230321Geopolitical explanation of the Syria's position on the Iraq- Iran warتبیین ژئوپولیتیک موضعگیری سوریه در جنگ عراق با ایران4290110.22067/irlip.2022.72529.1153FAحجت نادریدانش آموخته کارشناسی ارشد جعفرافیا و دفاع مقدس، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ،دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانعلی امیریاستادیار جغرافیای سیاسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران (نویسنده مسئول)مهدی شاهیندانشیار علوم سیاسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایرانJournal Article20210915The Iran-Iraq war, which Tooke place at one of the most critical moments in history, during the Cold War, provoked various reactions from political actors, especially the neighbors of the two countries and the Arab countries. Given the importance and geopolitical conditions of Syria for the warring parties, its position in this war has been geopolitically explained as the research issue of this study. For this research, data were collected using the library method. Data analysis is descriptive-analytical methods based on analysis tools adapted from geopolitical science. The findings of the study indicate that Syria, although it has always had tacit support for Iran since the Islamic Revolution, but different geopolitical conditions, especially the field conditions of the war have led to three different types of behavior during the war. The different stances of each period have provided special geopolitical opportunities and challenges for the warring parties and Syria itself, thus affecting the geopolitical balance of the war by creating different geopolitical consequences. Syria Not only did not take a stand solely on the basis of its ideological commonalities during the ideological period of Cold War, but it also took full advantage of the geo-economic opportunities of the war. On the other hand, Syria's deep support for Iran in the second phase of the war led to the formation of the axis of resistance centered on the Islamic Republic of Iran, which is one of the most important pillars of maintaining Bashar al-Assad's power in Syria today.جنگ ایران و عراق که در یکی از حساسترین برهههای تاریخی؛ یعنی دوره جنگ سرد، رخ داد واکنشهای مختلفی از طرف بازیگران سیاسی به خصوص همسایگان این دو کشور و کشورهای عربی را در پی داشت. با توجه به اهمیت و شرایط ژئوپولیتیکی سوریه برای طرفین جنگ عراق بر علیه ایران، موضعگیری آن در این جنگ به عنوان مساله پژوهشی این تحقیق مورد تبیین ژئوپولیتیکی قرار گرفته است. برای انجام این تحقیق، دادهها به روش کتابخانهای جمع آوری شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات بر اساس روش توصیفی- تحلیلی بر پایه ابزار تحلیل اقتباس شده از ژئوپولیتیک انجام گرفته است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که کشور سوریه با آنکه از زمان انقلاب اسلامی ایران همیشه از آن حمایت ضمنی داشته است، اما شرایط ژئوپولیتیکی مختلف و به خصوص شرایط میدانی جنگ منجر به بروز سه نوع رفتار متفاوت در طول جنگ شده است. موضع-گیری متفاوت هر دوره باعث شده است تا فرصتها و چالشهای ژئوپولیتیکی خاصی برای طرفین جنگ و خود سوریه فراهم شود و بدین ترتیب با ایجاد پیامدهای ژئوپولیتیکی متفاوت توازن ژئوپولیتیکی این جنگ نیز تحت تاثیر قرار گیرد. سوریه نه تنها صرفا بر اساس اشتراکات ایدئولوژیک خود در دوره ایدئولوژیک جنگ سرد موضعگیری نکرد، بلکه از فرصتهای ژئواکونومیکی این جنگ نیز به خوبی بهرهمند شد. از طرف دیگر، حمایتهای عمیق سوریه از ایران در مقطع دوم جنگ باعث شکلگیری محور مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی ایران گردید که امروزه از مهمترین ارکان حفظ قدرت بشار اسد در سوریه میباشد.https://irlip.um.ac.ir/article_42901_040707025129b9601a6374542222d8df.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه ایرانی سیاست بین الملل2322-347211220230321Reducing Iran's Economic Vulnerability to the U.S. Shale Oil Entry into the Global Marketکاهش آسیبپذیری اقتصاد ایران در مواجهه با ورود نفت شیل آمریکا به بازار جهانی4290210.22067/irlip.2022.72360.1147FAویدا ورهرامیدانشیار دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران(نویسنده مسئول)مهدی فروسیاندانش آموخته کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهیدبهشتی،تهران،ایرانJournal Article20210906In recent years, the accelerated production of SHELL Oil has led to US Oil Independency alongside with fundamental changes in the oil market (acceleration in Oil supply and Constant decline of prices). But this oil independence has also led to fundamental changes in the US political and security perspective toward of oil-rich countries. Exerting maximum pressure for removing Iranian and Venezuelan oil from world markets is a clear indication of this change in US policy. The adherence of other countries (oil producers and consumers) with the United States also indicates the stability of US hegemony in the international arena. Therefore, by stating the conditions of the crude oil market, we provide an overview of the current situation of the crude oil market which indicates the existence of surplus oil for a long period time which reduces the probability of supply shocks in the oil market. On the other hand, by expressing the American hegemony from various aspects, we conclude that by using its power, the United States can impose its policies on the oil market without fearing the oil supply disruptions, and seize part of the market of oil rich countries. In the following, we introduce an index (which indicates the degree of political and economic alignment of oil-producing countries with the United States policies) in order to examine the US economic and political relations with oil-producing countries, and based on this index we introduce Russia as the next potential target for the United States at the oil market. Finally, by designing a dynamic game with complete information, we examine the choices of Iran and the United States for removing Iran from the oil market and then we evaluate the current strategy of Iran and the United States (which has led to elimination of Iran from the oil market) and the consequences of each action (US) and reactions (Iran) during this Oil game (war) in short-term, medium-term and long-term periods.تولید شتابان نفت شیل علاوه بر استقلال نفتی آمریکا، باعث بروز تغییرات اساسی در بازار نفت (افزایش شتابان عرضه و کاهش مداوم قیمت) در چند سال اخیر گردیده، اما این استقلال نفتی همچنین موجب تغییرات اساسی در دیدگاه سیاسی و امنیتی آمریکا نسبت به کشورهای نفتی نیز گردیده است. اعمال فشار حداکثری تا حذف نفت کشورهای ایران و ونزوئلا از بازارهای جهانی، گواهی آشکار از این تغییر سیاست آمریکاست. همچنین تبعیت دیگر کشورها (تولید کنندگان و مصرف کنندگان نفت)، از آمریکا بیانگر پایداری هژمونی آمریکا در عرصه بین الملل است. در مطالعه حاضر، با بیان هژمونی آمریکا از جنبه های مختلف بیان میشود که آمریکا میتواند بدون ترس از اختلال در عرضه نفت و به پشتوانه قدرت خود، سیاست های خود را بر بازار نفت حاکم نماید و بخشی از سهم بازار کشورهای نفتی را تصاحب نماید. در این مطالعه با معرفی شاخصی، (که نشان دهنده میزان همسویی سیاسی و اقتصادی کشورهای تولیدکننده نفت با آمریکاست) به بررسی روابط اقتصادی و سیاسی آمریکا با کشورهای تولیدکننده نفت پرداخته شد و بر اساس این شاخص کشور روسیه هدف بالقوه بعدی برای آمریکا در بازار نفت معرفی گردید. همچنین با طراحی یک بازی پویا با اطلاعات کامل به بررسی انتخاب های دو کشور ایران و آمریکا به بمنظور حذف ایران از بازار نفت پرداخته و با ارزشگذاری پیامد هر یک از عمل ها (آمریکا) و عکس العمل ها (ایران) در طول این بازی (جنگ) نفتی در سه دوره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، استراتژی فعلی ایران و آمریکا (که موجب حذف ایران از بازار نفت گردیده) بازگو شد.https://irlip.um.ac.ir/article_42902_6cd68b2c0a65bad002d0388cbf6b4d85.pdf