بحران یورو و تأثیر آن بر روند همگرایی اتحادیۀ اروپا

هادی آجیلی؛ جبار خدادوست

دوره 2، شماره 3 ، بهمن 1392، ، صفحه 1-23

https://doi.org/10.22067/jipr.v2i3.44265

چکیده
  بحران مالی و اقتصادی چند سال اخیر اتحادیۀ اروپا را با مشکلات فراوانی مواجه کرده و بیشتر دامن‌گیر کشورهای ایرلند، پرتغال، ایتالیا، اسپانیا و به‌ویژه یونان شده است. بحران یورو که بزرگترین بحران اقتصادی اروپا از 1957 محسوب می‌شود، به طور خاص از بدهی‌های بالای پنج کشور مذکور و تردید دربارۀ توانایی بازپرداخت بدهی‌های آن‌ها، سیاست ضعیف ...  بیشتر

تقابل تمامیت سرزمینی و حقوق بشر: ارزیابی حقوقی نظریه جدایی چاره‌ساز

علیرضا ابراهیم گل؛ سیامک کریمی

دوره 3، شماره 2 ، مرداد 1394، ، صفحه 1-27

https://doi.org/10.22067/jipr.v3i2.48152

چکیده
  پنج‌هزار گونه اقلیت در سراسر جهان زندگی می‌کنند. نگاهی به نقشه پراکندگی این اقلیت‌ها به خوبی نشان می‌دهد که آن‌ها در مناطق بحران‌خیز جهان جا گرفته‌اند. یکی از جدی‌ترین و جدیدترین رویدادهایی که حول موضوع اقلیت‌ها در حقوق بین‌الملل شکل گرفته است، خواست «جدایی یکجانبه» از جانب آن‌هاست؛ یعنی جدایی که با رضایت دولت مادر همراه نیست. ...  بیشتر

کارویژۀ دیپلماسی عمومی در تغییر وجهۀ بین‌المللی چین

مریم برازجانی؛ حسین اصغری ثانی؛ زهرا پوردست

دوره 4، شماره 2 ، آبان 1395، ، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22067/jipr.v4i2.46392

چکیده
  ارائۀ تصویری مطلوب از کشور و کسب وجهه و حیثیت بین‌المللی، از خواسته‌های مهم دولت‌ها در عرصۀ بین‌الملل و راهکاری مفید در جهت پیشبرد اهداف دیپلماسی آن‌ها، به‌حساب می‌آید. مقامات دولتی در کشورهای مختلف در پی آنند تا ضمن ارتقای ابعاد مثبت وجهۀ بین‌المللی‌شان، به تثبیت موقعیت جهانی خود نیز بپردازند. رشد چشم‌گیر و خیزش ناگهانی اقتصاد ...  بیشتر

چارچوب‌های اخلاقی و هستی‌شناسی در جهان‌وطن‌گرایی امنیتی

یاسر اسماعیل زاده امامقلی؛ سعید تجری

دوره 5، شماره 2 ، آذر 1396، ، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22067/jipr.v5i2.52952

چکیده
  جهان‌وطن‌گرایی، مجموعة افکار و راهکارهایی برای ایجاد نظم بین‌المللی پایدارتر و عادلانه‌تر است؛ اما هرگز به شکلی نظام‌مند به «مسئلة امنیت» نپرداخته است. این مقاله طی استدلال‌هایی نشان می‌دهد که ناامنی‌های بین‌المللی و هم سوءاستفاده‌های دولت‌ها از «گفتمان امنیت» برای ایجاد ناامنی، موقعیتی هنجاری برای رسیدن به یک «الگوی امنیتی» ...  بیشتر

تحلیل قدرت نرم چینی در آمریکای لاتین (2000-2013)

مرضیه السادات الوند؛ ابومحمد عسگرخانی

دوره 6، شماره 1 ، دی 1396، ، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22067/jipr.v6i1.53149

چکیده
   این پژوهش بر آن است تا اثرگذاری قدرت نرم در سیاست خارجی چین نسبت به آمریکای لاتین را تبیین نماید؛ بنابراین تلاش شده است با ارائۀ چارچوبی مفهومی فراسوی مفهوم‌سازی نای، اهداف چین از توسعۀ قدرت نرم و منابع و ابزارهای این قدرت در منطقه آمریکای لاتین شناسایی گردد. با بررسی منابع قدرت نرم چین در حوزۀ فرهنگ (فرهنگ سنتی چین، کنفوسیانیسم)، ...  بیشتر

الگوی سیاست خارجی ساسانیان

روح اله اسلامی شعبجره؛ محمد صحرایی

دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1397، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22067/jipr.v6i2.58754

چکیده
  سیاست خارجی یعنی داشتن رویه‌ای اندیشه‌ای و فکر شده در ارتباط با سایر بازیگران بین‌الملل است. طبیعی است که تنها کشورهایی از سیاست خارجی برخوردارند که قدرت‌مند هستند. ساسانیان سلسله‌ای اثرگذار، قدرت‌مند و دارای سبک اندیشه‌ای و کنشی در سیاست است به نحوی که متغیر مهمی در ساختار بین الملل دورة باستان داشته است. مضمون این پایان‌نامه ...  بیشتر

بهار عربی و جایگاه حکومت اقلیم کردستان عراق در خاورمیانه

قدرت احمدیان؛ مسعود اخوان کاظمی؛ سمیرا اکبری

دوره 7، شماره 1 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22067/jipr.v7i1.70337

چکیده
  اعتراضات مردمی در کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا که به بهار عربی موسوم گشت، باعث شد موجی از بی‌ثباتی‌ها بر این منطقه سایه افکند. لذا در پرتو تحولات اخیر خاورمیانه، مسئله کردی نیز به عنوان یکی از متغیرهای اثر‌گذار بر مناسبات منطقه‌ای مطرح شد. مقاله حاضر به دنبال بررسی این سؤال است که تحولات مربوط به بهار عربی چه اثراتی بر روی ...  بیشتر

اندیشه‌های فردوسی و نظریه‌های روابط بین‌الملل واقع‌گرایی یا آرمان‌گرایی؟

علی باقری دولت آبادی؛ جعفر حنانی

دوره 7، شماره 2 ، دی 1398، ، صفحه 1-36

https://doi.org/10.22067/jipr.v7i2.71755

چکیده
  شاهنامه فردوسی یکی از گنجینه‌های ادب فارسی است که آن را چونان سندی که در بردارنده هویت باستانی و اصیل ایرانی باشد، دانسته‌اند. این اثر عموماً از زاویه ادبی و تاریخی مورد توجه واقع شده و کمتر به انعکاس مفاهیم و پدیده‌های سیاسی در آن توجه شده است. سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که نگاه فردوسی در شاهنامه به پدیده‌های سیاسی و جهان پیرامون ...  بیشتر

دیپلماسی ترجمه انگاره‌ای نوآورانه، چشم‌اندازی نوین

امیرداوود حیدرپور؛ محمد رضا هاشمی؛ محمدحسن شیخ الاسلامی

دوره 8، شماره 1 ، اسفند 1398، ، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22067/ijip.v8i1.77062

چکیده
  دولت‌ها در برقراری مناسبات بین‌المللی و روابط ژئوپلیتیک از ابزارهای متفاوتی بهره می‌گیرند که دیپلماسی عمومی یکی از آن‌هاست. دیپلماسی عمومیِ هر کشور در ایجاد تصویر ملی مناسب نزد دیگران و تصحیح برداشت آن‌ها نقشی تعیین کننده دارد و می‌تواند در پیشبرد اهداف فرهنگی-سیاسی کشور‌ها به‌ویژه در مقابله با تهدید‌های بین المللی با هدف ...  بیشتر

مبانی، استراتژی و تکنیک های سیاست خارجی ایرانشهری

روح اللّه اسلامی

دوره 8، شماره 2 ، شهریور 1399، ، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22067/ijip.v8i2.67657

چکیده
  در بررسی سیاست خارجی ایران علاوه بر اسناد، مدارک و داده‌های تاریخی نیاز به اندیشه، مبانی و اصولی است که بتواند واقعیات را تفسیر کند. پژوهش‌هایی با مبانی واقع‌گرایی، آرمان‌گرایی و انتقادی سیاست خارجی ایران را مورد بررسی قرار داده‌اند. بعد از انقلاب، مبانی اسلامی و شیعی نیز، سیاست خارجی ایران را با اندیشه اسلام سیاسی تحلیل کرده‌اند. ...  بیشتر

موازنه تهدید در خاورمیانه؛ از یازده سپتامبرتا بهار عربی

علی اسمعیلی

دوره 9، شماره 1 ، اسفند 1399، ، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22067/irlip.2021.21352.0

چکیده
  یکی از مولفه های مهم در بررسی اوضاع خاورمیانه در سال‎های 2011-2001 کنش و واکنش دو اردوگاه اتحاد ایران – سوریه و امریکا و متحدانش می‎باشد. با توجه به این رویارویی،نویسنده پرسش‎ها و فرضیه‎های ذیل را مطرح کرده‎ است: 1- علت اصلی کنش و واکنش اتحاد ایران – سوریه و امریکا و متحدانش در خاورمیانه در سال‎های 2011-2001 چه بوده است ؟ 2- راهبردهای ...  بیشتر

عوامل مؤثر بر دست‌یابی دولت حسن روحانی به توافق هسته‌ای

علی باقری دولت آبادی؛ اسماعیل مردانلو

دوره 3، شماره 2 ، مرداد 1394، ، صفحه 28-48

https://doi.org/10.22067/jipr.v3i2.49501

چکیده
  یکی از چالش‌برانگیزترین مباحث سیاست خارجی ایران طی سال‌های 1381 تا 1394 موضوع پرونده هسته‌ای بود. در طول این سال‌ها دولت سید محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد هر یک به‌نوعی درصدد پایان دادن به این چالش برآمدند اما این مهم تنها در دولت حسن روحانی محقق شد. این شرایط منجر به طرح این سؤال می‌گردد که چه عواملی بر تصمیم‌گیری رهبران سیاسی ایران ...  بیشتر

برند صلح در دیپلماسی عمومی نروژ

حسین اصغری ثانی؛ محسن خلیلی؛ محسن اسلامی؛ مسعود موسوی شفائی

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1400

https://doi.org/10.22067/irlip.2021.21359.0

چکیده
  گسترش صلح، به‌عنوان هویت ملی، برجسته‌ترین ویژگی سیاست خارجیِ پساجنگ سردِ کشور کوچک نروژ است. نام‌آوری الگوی نروژی صلح در نظام بین‌الملل، با وجود محدودیت‌های ژئوپلیتیکی، مسئله اصلی این نوشتار است؛ ازاین‌رو، نگارندگان تلاش کرده‌اند با استفاده از سامانه نظری برندسازی ملت، نشان دهند که چگونه با وجود بازیگران بزرگ و قدرتمند، دیپلماسی ...  بیشتر

همانندی‌های مارکسیسم‌‌‌ـ‌لنینیسم با اندیشه و رفتار داعش

نوژن اعتضاد السلطنه؛ بهرام نوازنی

دوره 10، شماره 1 ، دی 1400

https://doi.org/10.22067/irlip.2021.70711.1084

چکیده
  هدف مقاله حاضر، بررسی ریشه‌های دیدگاه غرب‌ستیزانۀ اسلام‌گرایی رادیکال (مورد داعش) و مقایسۀ آن با ایدئولوژی سیاسی جایگزین غربی، در شکل توتالیتر آن (مارکسیسم‌ـ‌‌لنینیسم) است. این مقایسه برپایۀ بازسازی نظریۀ سیاسی سید قطب، مهم‌ترین نظریه‌پرداز اسلام‌گرایی رادیکال در دوران معاصر، و ولادیمیر لنین، نظریه‌پرداز مارکسیسم‌ـ‌لنینیسم ...  بیشتر

بایستگی‌های راهبردی سیاست خارجی ایران در شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی

حسین پوراحمدی؛ رحمان حبیبی

دوره 10، شماره 2 ، فروردین 1401

https://doi.org/10.22067/irlip.2021.71385.1113

چکیده
  ج.ا.ایران برای افزایش تاب‌آوری اقتصاد کشور و کاهش آسیب‌پذیری، الگوی اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار داد. این الگو برای اجرایی شدن نیازمند حضور همه نهادها، وزارت خانه‌ها و سازمان‌های کشور است تا با برنامه‌ریزی‌های منسجم و مکمل یکدیگر بتوانند تحقق الگوی مذکور را ممکن سازند. پژوهش حاضر نیز با هدف ارائه الزامات مناسب به سیاست ...  بیشتر

دیپلماسی نظامی و سیاست خارجی چین

حدیث آسمانی کناری

دوره 11، شماره 1 ، مهر 1401

https://doi.org/10.22067/irlip.2022.69383.1047

چکیده
  چین، یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی دنیا به‌شمار می‌آید که برنامه‌های راهبردی کلانی را در راستای رشد شاخص‌های گوناگون اقتصادی، ازجمله تنوع‌بخشی به صادرات، بهره‌مندی از فناوری‌های پیشرفته در تولید و همچنین، توسعۀ راه‌های تجاری در سراسر جهان دنبال می‌کند. در کنار پیشبرد طرح‌ها و ابتکارهای یادشده، یکی از دغدغه‌های اصلی ...  بیشتر

سیاست هند دربرابر ابتکار یک‌کمربند- یک‌راه

رضا اختیاری امیری؛ جواد شفقت‌نیاآباد

دوره 11، شماره 2 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.22067/irlip.2022.72685.1157

چکیده
  ژئوپلیتیک جنوب آسیا در سال های اخیر با ارائه ابتکار یک‌کمربند- یک‌راه چین تبدیل به عرصه رقابت جدی دهلی نو و پکن شده است. هند ابتکار چین را تهدیدی علیه منافع ملی خود محسوب می‌کند که از یک سو می‌تواند برنامه‌های این کشور را جهت دستیابی به رهبری منطقه‌ای با چالش‌هایی مواجه سازد و از سوی دیگر جایگاه قدرت این کشور را در نظام بین‌الملل ...  بیشتر

دیپلماسی چینی سلامت و پویایی فزایندۀ اقتصاد چین در همه‌گیری کرونا

علی باقری دولت آبادی

دوره 12، شماره 1 ، آذر 1402

https://doi.org/10.22067/irlip.2023.74561.1218

چکیده
  دیپلماسی سلامت، یکی از جنبه‌های دیپلماسی مدرن است که پس از همه‌گیری کرونا در جهان، موردتوجه بسیاری از کشورهای جهان واقع شده است. هدف مقاله پیش ‌رو، بررسی نقش دیپلماسی سلامت بر حفظ و تداوم پویایی اقتصادی چین، هم‌زمان با همه‌گیری کرونا در این کشور و در سطح جهان است. براین‌اساس، پرسش اصلی پژوهش این است که «دیپلماسی سلامت چگونه ...  بیشتر

چارچوب ها و الزامات منطقی همگرایی جهانی در سیاست ضدتروریسم

یاسر اسماعیل زاده

دوره 12، شماره 2 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.22067/irlip.2022.77449.1295

چکیده
  امروزه جهان درگیر مسائل پیچیده و مخاطرات فراوانی شده است. وجود رقابت‌های فزاینده، فرهنگ های متنوع و متعارض، نبرد قدرت و نابرابری های اقتصادی نمایانگر این موضوع است که بازیگران مختلف، اهداف و مقاصد متفاوت دارند. در واقع می توان یکی از دلایل اساسی رشد و فعالیت فزاینده گروه های ترویستی مختلف را در عدم انسجام و همگرایی جهانی در سیاست ...  بیشتر

تکنیک های دیپلماتیک «ابن فرا»

روح اله اسلامی

دوره 1، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22067/jipr.v1i2.36791

چکیده
  یکی از هدف‌های علم سیاست پرهیز از خشونت و ایجاد شرایط و ساختاری است که از طریق آن صلح تأمین شود. در قرن بیستم متفکران سیاست خارجی، دیپلماسی و حقوق بین‌الملل راجع به تنظیمات سیاست و رفتار بازیگران بین‌الملل تکنیک‌های زیادی را بامنطق مکانیکی و کوانتومی ابداع کرده‌اند. در دوران سنتی که دولت ملّی، سازمان های بین‌الملل، وزارت‌خانه‌ها ...  بیشتر

کاربست نظریۀ موازنۀ قوا در تبیین دلایل ناکامی انقلاب مشروطه با برجسته سازی نقش روسیه

حمید احمدی؛ ملیحه خوش‌بین

دوره 2، شماره 4 ، بهمن 1393، ، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22067/jipr.v2i4.44302

چکیده
  این مقاله در پی ریشه یابی علت ناکامی مشروطه‌خواهان در دست‌یابی به آرمان ها و برنامه های دولت مشروطه است. انقلاب مشروطه پس از پیروزی، گرفتار ناملایمت‌هایی شده و در رسیدن به اهداف خود ناکام ماند. در این دوره، ایران در نظام بین-الملل ادغام شده بود؛ بنابراین فهم تحولات داخلی آن بدون درک تحولات نظام بین الملل اگر غیر ممکن نباشد، کاری ...  بیشتر

کارویژه های قدرت نرم در سیاست خارجی چین

مرضیه السادات الوند؛ ابومحمد عسگرخانی

دوره 3، شماره 1 ، بهمن 1393، ، صفحه 1-25

https://doi.org/10.22067/jipr.v3i15.43622

چکیده
  قدرت نرم یکی از مهم ترین جنبه های استراتژی خارجی چین محسوب می شود که در سده جدید ظهورکرده است. قدرت نرم چین عمدتا به عنوان ابزاری برای اهداف دفاعی و نه تهاجمی ازجمله تاکید پکن بر ثبات و صلح با همه کشورها؛ ترویج تصویری بهتر از چین؛ اصلاح برداشت های خارجی و تکذیب "تز تهدید چین"؛ تضمین امنیت انرژی برای تداوم توسعه اقتصادی به منظور همکاری ...  بیشتر

سنجش و ارزیابی جامع امنیت انرژیِ کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه (OECD) بر‌اساس شاخص‌سازی ترکیبی

مینا محتشمی؛ تقی ابراهیمی سالاری؛ محمد حسین مهدوی عادلی

دوره 4، شماره 1 ، مرداد 1394، ، صفحه 1-21

https://doi.org/10.22067/jipr.v4i1.39135

چکیده
  این مقاله با بررسی ابعاد و شاخص‌های امنیت انرژی، به ارائۀ شاخص ترکیبی جامع، جهت ارزیابی امنیت انرژی در کشورهای عضو (OECD) می‌پردازد. ابعاد درنظرگرفته‌شده بر‌اساس تعریف سواکول (2011) انتخاب شده است که عبارت‌اند از: «بعُد دسترسی به انرژی»، «بعُد تکنولوژی»، «بعُد قیمت انرژی»، «بعُد محیط‌زیست» و «بعُد پایداری حکومت»؛ که برای ارزیابی ...  بیشتر

شیوه‌های حل‌وفصل اختلافات ایران و آمریکا ناشی از احکام صادره براساس قوانین مصونیت دو دولت در دادگاه‌های داخلی دو کشور

اعظم امینی؛ علیرضا ابراهیم گل

دوره 5، شماره 1 ، مرداد 1395، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22067/jipr.v5i1.51174

چکیده
  قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی در واکنش به تصمیمات محاکم آمریکایی علیه دولت جمهوری اسلامی و ارگان‌های وابسته به آن و نقض مصونیت آنها وضع شد. مستند محاکم مزبور در صدور این تصمیمات، قانون مصونیت دولت‌های خارجی آن کشور مصوب 1976 بوده است. صرف‌نظر از اعتبار آرای صادره، اکنون محاکم ...  بیشتر

تحلیل اولویت‌های منطقه‌ای و دیدگاه های ژئوپلیتیک در شکل دهی به سازمان‌های منطقه‌ای (نمونه موردی: سازمان همکاری شانگهای)

هادی اعظمی؛ سید هادی زرقانی؛ علی اکبر دبیری

دوره 1، شماره 1 ، آبان 1391، ، صفحه 2-25

https://doi.org/10.22067/jipr.v1391i1.27007

چکیده
  از آنجایی که منطقه‌گرایی به معنای بذل توجه ویژه به یک منطقه جغرافیایی مشخص است، کشورها برای عضویت و شکل دهی به سازمان‌های منطقه‌ای و تحقق منافع و ایده آل‌هایشان به مناطقی توجه می‌کنند که بیشترین وابستگی اقتصادی، سیاسی- امنیتی و فرهنگی را به آن داشته باشند. در واقع، دولت‌ها سازمان‌های منطقه‌ای را براساس اولویت‌های منطقه‌ای و ...  بیشتر