مهدی شیرمحمدی
چکیده
زمینه و هدف:از 24 فوریه (5 اسفند 1400) که جنگ روسیه واوکراین آغاز شد، تقابل روسیه و آمریکا در اوکراین، منجر به افزایش اهمیت استراتژیک ایران شده است. با عنایت به طولانی شدن جنگ اوکراین، مقاله حاضر با هدف بدست آوردن راهکارهای اساسی برای تقویت ظرفیت دیپلماسی رسانه ای ایران درجنگ روسیه واوکراین می باشد.روش:روش این مقاله از نظر هدف کاربردی و ...
بیشتر
زمینه و هدف:از 24 فوریه (5 اسفند 1400) که جنگ روسیه واوکراین آغاز شد، تقابل روسیه و آمریکا در اوکراین، منجر به افزایش اهمیت استراتژیک ایران شده است. با عنایت به طولانی شدن جنگ اوکراین، مقاله حاضر با هدف بدست آوردن راهکارهای اساسی برای تقویت ظرفیت دیپلماسی رسانه ای ایران درجنگ روسیه واوکراین می باشد.روش:روش این مقاله از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت کیفی از نوع تحلیل مضمون می باشد. مورد مطالعه تعداد 11 نفر صاحب نظران رسانه ای شامل می شود. روایی محتوایی با استفاده از نظرات اساتید و متخصصان تعیین شد. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شده است. تجزیه تحلیل داده ها در دو مرحله صورت گرفت. در ابتدا بر اساس نتایج مصاحبه ها، اطلاعات استخراج و سپس کدگذاری و طبقه بندی داده ها صورت پذیرفت. برای انجام تحلیل مضمون از نرم افزار MaxQDA 2022 استفاده شده است.یافتهها:نشان داد با استفاده از محتوای تولید شده در رسانه های اجتماعی می توان عوامل سیاسی و اقتصادی را در ارتقاء منافع ملی ایران تقویت کرد.نتیجهگیری:بیانگر آن است که حوزه دیپلماسی رسانه ای ایران از فرصتهای بهوجود آمده جنگ اوکراین، می تواند در راستای توسعه صادرات و واردات کشور و تقویت هژمونی به عنوان بازیگر فعال بهرهمند شود.
علیرضا تاجریان؛ عباس اسدی؛ فاطمه عیدی
چکیده
در دور جدید مذاکرات هستهای ایران با کشورهای گروه 1+5 در دولت روحانی، دیپلماتهای کشورمان «دیپلماسی رسانهای» را در کنار دیپلماسی سیاسی برای ادامۀ مذاکرات هستهای دنبال کردند و مرکز «دیپلماسی عمومی و رسانهای» وزارت خارجه همکاری خود با رسانهها بهعنوان «مجاری دیپلماتیک» را برای ادامۀ مذاکرات هستهای بیشتر کرد و روند مذاکرات ...
بیشتر
در دور جدید مذاکرات هستهای ایران با کشورهای گروه 1+5 در دولت روحانی، دیپلماتهای کشورمان «دیپلماسی رسانهای» را در کنار دیپلماسی سیاسی برای ادامۀ مذاکرات هستهای دنبال کردند و مرکز «دیپلماسی عمومی و رسانهای» وزارت خارجه همکاری خود با رسانهها بهعنوان «مجاری دیپلماتیک» را برای ادامۀ مذاکرات هستهای بیشتر کرد و روند مذاکرات هستهایِ ایران با غرب را تغییر داد. این نوع دیپلماسی باعث تغییر رویکرد جامعۀ بینالمللی در تعامل با دولت جدید جمهوری اسلامی ایران شد و دیدگاه جامعۀ بینالمللی را در خصوص مسئلۀ پروندۀ هستهای ایران تغییر داد. موضوع این پژوهش بررسی نقش دیپلماسی رسانهای در تغییر رویکرد جامعۀ بینالمللی با جمهوری اسلامی ایران در زمان انجام مذاکرات هستهای در دولت روحانی است. پژوهش به روش ترکیبی (تحلیل کمّی و تحلیل کیفی) انجام شده و چارچوب نظریِ آن بر اساس نظریۀ همگرایی رسانهای شکل گرفته است. در پژوهش حاضر «جامعۀ مورد بررسی» از بین اعضای گروه مذاکرهکننده و کارشناسان وزارت امور خارجه، اصحاب رسانه، استادان دانشگاه، کارشناسان رسانه، نمایندگان مجلس و کارشناسان مسائل بینالمللی انتخاب شدهاند. یافتهها نشان میدهد که دیپلماسی رسانهایِ ایران بهعنوان بازیگر اصلی مدل همگرایی رسانهای توانسته است بر مخاطبین خود (افکار عمومی جهان) در قبال برنامۀ صلحآمیز هستهای ایران تأثیر بگذارد و روند مذاکرات هستهای ایران با کشورهای گروه 1+5 را تغییر دهد. پیشنهادات این تحقیق به تقویت دیپلماسی رسانهای در روابط بینالمللی کمک خواهد کرد.