Khalil Sardarnia; Mohammad Fallah; Henghameh Alborzi
Abstract
هدف از انجام این پژوهش ارائه پاسخ تحلیلی از منظر اقتصاد سیاسی و نیز جامعه شناختی سیاسی به این پرسش است: تحریمهای شدید نفتی و بانکی مرتبط با آن در بستر تنشهای سیاسی و ...
Read More
هدف از انجام این پژوهش ارائه پاسخ تحلیلی از منظر اقتصاد سیاسی و نیز جامعه شناختی سیاسی به این پرسش است: تحریمهای شدید نفتی و بانکی مرتبط با آن در بستر تنشهای سیاسی و هستهای بین ایران و ایالات متحده آمریکا و هم پیمانان غربی آن چه تاثیری بر امنیت ملی ایران در دهه 1390 شمسی داشته است؟ فرضیه پژوهش آن است که با توجه به وابستگی شدید بودجه دولت ایران به درآمدهای نفتی، تحریم نفتی و کاهش شدید این درآمدها، امنیت ملی ایران در ابعاد اقتصادی و سیاسی را آسیبپذیر ساخته است. این مطالعه با روش تبیینی – تحلیلی و روش کتابخانهای و اینترنتی برای دادهها در چارچوب رویکرد جامعه بنیاد مکتب کپنهاگ به امنیت ملی انجام شده است. یافتهها حاکی از آن است که تحریمهای نفتی در یک دهه اخیر به ویژه در دوره ریاست جمهوری ترامپ این پیامدهای منفی را بر اقتصاد ایران داشته است: ناعتمادی و کاهش شدید سرمایهگذاری خارجی و داخلی، کاهش تولید در بخشهای صنعتی و کشاورزی، عدم انتقال دانش فنی در نفت، بیکاری فزاینده، تورم شدید و بی سابقه ناشی از تحریم و نقدینگی بالای ناشی از استقراضهای بیرویه دولت از بانک مرکزی و چاپ اسکناس، گسترش فساد اقتصادی در اشکال قاچاق، احتکار، اختلاس، رانت جویی، افزایش ضریب جینی یا نابرابری و شکاف طبقاتی شدید، آسیب پذیری شدید سرمایهگذاری صاحبان سرمایههای کوچک و میانی در بورس و جاهای دیگر. چنین پیامدهای منفی ناشی از تحریمها به ویژه در نیمه دوم دهه 1390 سبب رخ دادن اعتراضات ساختارشکن، رادیکال و زنجیروار با پیوندهای افقی بین اعتراضات اصناف و گروههای گوناگون اجتماعی در شکل خیابانی (سیاست خیابان) شدند
Khalil Sardarnia; Alireza Ansari
Abstract
Up-down democratic transitions occur in reaction to internal and external obligations and necessities by governments. This kind of transition begins in the form of liberalization and minimal democracy, and then in the process of time can lead to consolidation of democracy by providing various good situations ...
Read More
Up-down democratic transitions occur in reaction to internal and external obligations and necessities by governments. This kind of transition begins in the form of liberalization and minimal democracy, and then in the process of time can lead to consolidation of democracy by providing various good situations and responsibility in government, people and civic associations. By adopting political-sociological approach and causal- analytical explanative method, the important aim of this research is finding the answer of this question: What are the most important roots or efficient factors effecting on liberalization and gradual democracy in Kuwait from the 1990s onward? Research hypothesis: The most important factors effecting on liberalization and gradual democracy in Kuwait from the 1990s onward are the invasion of Iraq to Kuwait as an important external opportunity, the intensification of demands for democracy in civic associations, civic actors and social movements, political cleavages in power block or ruling elites and the impacts of press and the internet on awareness and attitude changes. The main findings of this study indicate that against other Arab countries of the region, and with regard to some obligations, Kuwait’s government move realistically toward gradual political liberalization and this process continued in controlled manner. This transition has mainly occurred by tactical aims than substantive one and then, probably would face challenges in future.
Khalil Sardarnia
Abstract
Public diplomacy is an idiom that has been noticed increasingly in last decades due to extension of internet and satellite news networks. This type of diplomacy be used related to influence, guidance and mobilization of public opinion for the aims of governmental and non-governmental agents. In this ...
Read More
Public diplomacy is an idiom that has been noticed increasingly in last decades due to extension of internet and satellite news networks. This type of diplomacy be used related to influence, guidance and mobilization of public opinion for the aims of governmental and non-governmental agents. In this article, the author tried to give analytical answer to this question: in spite of being newest, why satellite network of Al-Jazeera has been more successful than western satellite networks in public policy and influence in public opinion in Arab world? The most rezones are: Independence and political taboo-breaking in news-image coverage, critical and analytical content, criticism of U.S.A dominance and it’s interventions in the region, pan-Arabism and pan-Islamism in discourse, defense of Palestinians rights, new and attractive techniques and structure in in news-image coverage and arrangement of political and analytical panels with emphasis on main issues of the middle east. The research method is secondary analysis of data and analytical-causal explanation. The most finding of this research is that: the Al-Jazeera network due to above- mentioned reasons has been successful in regional public diplomacy and influence in public opinion in middle east and north Africa, the peak point of that was the quickening role of this network in the mobilization and continuance of protests in the recent revolutions. So the role-and the position of this network must be notices by analysts.